Prislapp: 1,5 milliarder

VINTERDESTINASJON LØRENSKOG: Slik ser Selvaag for seg at vinteridrettsanlegget i Ødegården-området rett ved Lørenskog stasjon kan bli. Fra stasjonen vil man komme direkte til hockeyhallen med to isflater som skal fungere som OL-anlegg dersom Lørenskog blir medarrangør i et eventuelt Oslo-OL i 2022. Videre mot venstre følger resorthotell og et innendørs skianlegg med verdens største skihall på inntil 36.000 kvadratmeter - og en kapasitet på inntil 1.500 personer samtidig. Begge illustrasjoner: Selvaag

VINTERDESTINASJON LØRENSKOG: Slik ser Selvaag for seg at vinteridrettsanlegget i Ødegården-området rett ved Lørenskog stasjon kan bli. Fra stasjonen vil man komme direkte til hockeyhallen med to isflater som skal fungere som OL-anlegg dersom Lørenskog blir medarrangør i et eventuelt Oslo-OL i 2022. Videre mot venstre følger resorthotell og et innendørs skianlegg med verdens største skihall på inntil 36.000 kvadratmeter - og en kapasitet på inntil 1.500 personer samtidig. Begge illustrasjoner: Selvaag

Artikkelen er over 6 år gammel

Her er Selvaags planer for verdens største innendørs skihall i Lørenskog: ** To kilometer langrennsløyper. ** Alpinbakke på 650 meter. ** Skiskytterarena. ** Resorthotell med 1.400 senger.

DEL

– Vi vil utnytte Ødegården-områdets helt spesielle karakter med en høydeforskjell på 120 meter til å etablere Lørenskog som en vinterdestinasjon.

Det fastslo konserndirektør og eier Olav H. Selvaag i Selvaag-Gruppen da selskapet i går kveld orienterte politikerne i Lørenskog formannskap om status for Ødegården-området.

LES OGSÅ: Gigantisk plan for skianlegg

Tre alpinbakker

Det planlagte vinteridrettsanlegget i Lørenskog vil inneholde følgende:

  • Verdens største skihall på inntil 37.000 kvadratmeter og med en kapasitet på inntil 1.500 personer samtidig. Her inngår alpinbakker på 650 meter, 275 meter og 120 meter og med en høydeforskjell på 120 meter og med både stolheis og t-krokheis, samt en permanent langrennssløyfe på 500 meter og fleksible langrennssløyfer på 900 og 1.700 meter. Også skytebane og isklatring inngår i planen.
  • Resort- og konferansehotell på 16.000 kvadratmeter med til sammen 350 rom og sengekapasitet på 1.400 senger.
  • Servicesenter på 10.000 kvadratmeter med testsentre for ski, støveltilpasning, skiutleie, sportsbutikker, treningsstudio, behandlingstilbud, oppbevaringstilbud for ski og utstyr, servicerom for klubber og lag, oppholdsrom for aktive, klasserom og kontorer.
  • Til sammen 15.000 kvadratmeter næringslokaler og kontorer, inkludert et kompetansesenter for norsk vintersport.
  • Olympisk arena for ishockey med to isflater, flerbruksanlegg som utvikles av Lørenskog kommune og integrert løsning med Lørenskog stasjon.

– Noe av det unike her er at langrenn blir integrert i hallen og ikke lagt i en tunnel. Det betyr at løperne både kan se og bli sett – noe som ikke minst er ideelt med tanke på tv-overføring, fastslår Olav Selvaag.

Har jobbet i halvannet år

Konserndirektøren anslår at anlegget vil koste om lag 1,5 milliarder kroner, og da er hockeyanlegget ikke regnet med.

– Det gjenstår mye arbeid med å skaffe investorer, men vi har stor tro på at det vil la seg gjøre, konstaterer Selvaag, som mener anlegget vil få en helt eksepsjonell beliggenhet.

– Det eneste stedet i Norge jeg hadde turt å gjøre dette, er her! slo han fast, og henviste til nærheten til jernbanen, E6 og Gardermoen – i tillegg til at det bor 900.000 mennesker bare en halvtimes reise unna, sa han til Lørenskog-politikerne.

I nærmere halvannet år har Selvaag jobbet med planene. Både Lørenskog kommune, Skiforbundet og en lang rekke kompetansemiljøer i flere europeiske land har vært involvert i arbeidet.

Var skeptisk i starten

Ideen var det konserndirektøren selv som hadde.

– Jeg har selv barn som er alpinister og aktive på ski. Da datteren min dro på skisamling i Nederland, slo det meg hvor sprøtt det var for nordmenn å dra til på høsten for å gå på ski, så jeg spurte kollega og tidligere alpinist Kjetil Fladmark Larsen: Har vi tenkt på dette? Han tente selvsagt på ideen, smiler Selvaag, som ikke legger skjul på at han var ganske skeptisk i starten.

– Men etter hvert som vi har fått bekreftet at dette både er teknisk gjennomførbart og økonomisk bærekraftig, er jeg blitt overbevist. Vi ser at dette skal la seg gjøre, sier Olav H. Selvaag til Romerikes Blad.

Artikkeltags