Tøft og tankevekkende

STERK STEMME I SAMFUNNSDEBATTEN: Musikalen «Drop Out» handler om hvor tøft det kan være å passe inn, og hvor lite som skal til for å skyve folk ut. Ut av klasserommet, ut av venneflokken.alle foto: vidar sandnes

STERK STEMME I SAMFUNNSDEBATTEN: Musikalen «Drop Out» handler om hvor tøft det kan være å passe inn, og hvor lite som skal til for å skyve folk ut. Ut av klasserommet, ut av venneflokken.alle foto: vidar sandnes

Artikkelen er over 5 år gammel

«Drop Out» er noe så sjelden som en musikal med hitpotensiale og sterkt budskap. Framført av sterke stemmer og dansere med ungdommens råskap.

DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

Verdenspremiere på en musikal i Lillestrøm er ikke hverdagskost.

Forventningene er høye, og de innfris så til de grader. Ikke minst takket være fengende musikk, gode tekster og unge talenter som driver handlingen framover.

Så kom eksplosjonen

«Dropout» handler om fire ungdommer som ønsker å sprenge skolen sin i frustrasjon over ikke å strekke til.

Gutta treffer hindringer på veien; jentebandet XChange øver nemlig på skolen. Der oppstår det raskt konflikter, men også søt musikk. Det er nettopp i spenningsfeltet mellom de ulike typene, deres styrker og sårbarhet, at denne musikalen virkelig løfter seg. Musikken er fengende og variert. Ballader, jazz, elektronisk improvisasjon og hip hop. Her er det flust av potensielle hiter. Ikke minst «Eksplosjon», den råtøffe rappende åpningen fra guttas side. Uttrykket er sterkt og energisk og dansen passe rå. Med enkle bevegelser og talekor, formidles kampen for å overleve i en skoleflink verden på en måte som får nakkehårene til å reise seg.

Tror på typene

Aktørene tar i bruk hele scenen, og det er stilig når dansere og korister fyller både scenestillas og sal med bevegelse i «Bryte ut».

Typene er tydelige og utfyller hverandre. Vi gjenkjenner dem og vi tror på dem. Her møter vi den megasinte trommeslageren, mobbeofferet som finner trøst i å skrive og den pliktoppfyllende jenta som aldri blir fornøyd med seg selv. Humoren besørger ikke minst den blonde baben med rosablogg og en solariumsbrun lokal-tv-reporter for. Jonas Jansen karikerer den selvsentrerte journalisten til vi vrir oss i latter. Diksjonen er god og stemmeprakten imponerende hos alle de åtte hovedrolleinnehaverne. Mens de musikalske numrene sitter som et skudd hele veien, er det mindre energi i enkelte verbale sekvenser. Det tar seg imidlertid opp utover i forestillingen.

Rørende fra mobbeoffer

«Jeg er som en dårlig film som fader ut. Er det noen som vil huske blikket til en ensom gutt?» synger mobbeofferet Vegard.

Det er noen minutters magi Michael Mosquitos besørger i sin kraftfulle og intense solo, vakkert koret av Skedsmo Voices. Ungdommelig friskhet og profesjonalitet preger «Drop Out» Tittelen speiler frafallet i den norske videregående skolen. Det gjør denne musikalen ved å vise skjebnene bak statistikken, med et befriende fravær av moralske pekefingre. Dypest sett handler «Drop Out» om hvor viktig det er å bli sett. Det bør også denne musikalen bli: Sett av mange.

Mariann Torsvik

Forventningene er høye, og de innfris så til de grader.

Artikkeltags