Spellemenn med en misjon

Av og
Artikkelen er over 12 år gammel

Fjellhamarælva Spellemannslag har gravd i arkivene. De vil slå hull på myten om at det bare er "dalstroka innanfor" som har hevd på folkemusikken.

DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

Se på bildet. Fem musikere i samspill foran et tjæresort stabbur. Hvis vi forteller at musikken de spilte da vi besøkte dem hørtes mistenkelig norsk ut, så tror du vel at stedet var Setesdal eller Hallingdal? Vel, det var Fjellhamar i Lørenskog.

– Og hallingen var fra Aurskog, røper fløytespilleren, Finn Evensen.

For de fleste er han kjent fra acapellagruppa Bjelleklang, men nå kan han også kalle seg spellemann. Sammen med resten av Fjellhamarælva Spellemannslag har han satt seg fore å slå hull på myten om at det bare er setesdøler og annen "bunadsadel" som har hevd på folkemusikken her i landet.

– Vi har en misjon; vi skal bringe folkemusikk fra Romerike ut til folket, erklærer Finn Evensen.

Han spøker med at han inntil nylig trodde folkemusikk fra Romerike var ensbetydende med musikken til Trond Granlund og Rolf Løvland. Men det var før Fjellhamarælva Spellemannslag begynte å grave i arkivene til Akershus musikkråd. Nå vil Finn Evensen og Co. at flere skal bli bevisst på sin musikalske arv.

Folkeminnesamler

Gjennom århundrer har gamle spellemenn lært folketonene videre til nye spellemenn. På Romerike satt imidlertid den klassiske musikken fra Europa stopper for denne tradisjonen. Via hovedstaden kom dansemusikk som utkonkurrerte den lokale musikken på 1800-tallet.

Men takket være en iherdig kar ved navn Anders Heyerdahl er noen av de gamle tonene bevart. For samtidig som Asbjørnsen og Moe samlet eventyr, reiste Aurskog- bonden rundt til spellemenn på Romerike og skrev ned musikken deres.

Musikk på vandring

Felespiller Magne Askeland forteller at musikken fra Romerike skiller seg fra folketoner fra Setesdal og andre daler. Den er tydelig influert av musikk fra den andre siden av riksgrensen – og enda lenger øst.

– En brudedans fra Aurskog kan vi finne igjen i Polen. Musikken har nok ruslet litt rundt omkring før den kom hit, sier han.

– Men det er vel en myte at folkemusikken er så rendyrka norsk. Fela oppsto jo ikke i Setesdal!

Gamle sagn

Fjellhamarælva Spellemannslag har ikke bare gamle toner på repertoaret. De har også latt seg inspirere av gamle sagn til å skrive ny musikk. For eksempel det om helveteshunden fra Plåterud i Lørenskog.

– Den var så lang at ryggen bukta seg når den gikk, og så hadde den stoore øyne, beskriver Finn Evensen.

Han har ikke selv sett uhyret, men det er det visst flere andre som har gjort opp igjennom tidene.

Vi har en misjon; vi skal bringe folkemusikk fra Romerike ut til folket Finn Evensen

Artikkeltags