Skinnende debut for Martin

Av
Artikkelen er over 15 år gammel

I dag åpner den 39-ende jazzfestivalen på Kongsberg, med Martin Revheim (29) fra Kløfta som tidenes yngste festivalsjef. Gruppa Come Shine har åpningskonserten.

DEL

LILLESTRØM

Martin Revheim tiltrådte som festivalsjef etter fjorårets festival. Da kom han fra jazzklubben Blå i Oslo, som han hadde etablert som en av verdens 100 beste klubber, ifølge musikkbladet Downbeat. De som ikke har vært på Blå har kanskje sett lokalet likevel, for det ble festet til filmlerretet da blyge Elling dristet seg inn.

Nå bor Revheim i sitt nye musikkrevir, på Kongsberg, naturligvis.

Drømmejobben

På en hektisk telefonlinje til jazzbyen får RB kontakt med den nye festivalsjefen.

- Går det bare i jazz for deg?

– Jeg er hekta på musikk generelt sett, og er relativt altetende og nysgjerrig. Nå har jeg definitivt fått drømmejobben med Norges nest eldste festival. Det er en fantastisk ære. Kongsberg Jazzfestival har vært et fyrtårn gjennom å utfordre folks forhold til musikk, og den har satt musikk på dagsordenen, sier Martin Revheim, og beviser med dette at han allerede er en dreven PR-general.

Roser Storsve

Han flyttet fra Kløfta i 1992, men kaller seg ullsokning. Han gikk på Åreppen og Vesong skoler, og videregående på Jessheim.

- Jeg spilte i Ullensaker storband og i et band som het Kurium. Jeg deltok i Ungdommens kulturmønstring, og i rockeklubben på Jessheim, forteller Revheim, og fortsetter:

- Det er ett enkeltmenneske i musikklivet i Ullensaker som jeg ikke glemmer, og det er Vegar Storsve. Han har inspirert mange blant de dyktigste musikerne våre, og betydd utrolig mye.

75 konserter

- Er det noe nytt ved årets festival?

- Ja, vi har en ny designprofil, og nye tilbud som film og matiné, og større satsing enn før på barn og på workshops. Dessuten har vi flere utenlandske artister her over flere dager. Jazzfestivalen har gått fra å være en lokal og regional happening til å bli en internasjonal happening, fastslår Revheim.

Det er ikke småtterier han setter i gang. Totalt 300 musikere fra inn- og utland står for 75 konserter fordelt på fire dager. Og ikke minst, 350 frivillige jobber dugnad.

- Selv skal jeg ta meg av festivalsjefer fra San Francisco og Sør-Afrika. De kommer for å utveksle festivalideer, og det de kan lære av oss er det norske fenomenet dugnad, forteller Revheim.

Han er veldig fornøyd med flere forhåndssolgte billetter enn før. Mange konserter er gratis, og totalt selges det 13.000 billetter. Nå begynner byen å fylles opp, og rundt 30.000 mennesker er i Kongsberg hver dag under festivaldagene.

Artikkeltags