Skikkelig jazzende visesang

Av
Artikkelen er over 16 år gammel
DEL
MUSIKK
TROLLHALEN: «Trolljazz for store og små» (Turili Teater og Musikk)

På Turid Lisbeth Nygård sin nye CD, «Trollhalen», synger og forteller Elisabeth Hauge om Emma og trollhalen hennes. Den redder Lillefjell og miljøet for Skautrollene. Det er viktig å holde miljøspørsmålet varmt for de unge. Men særlig originalt er det kanskje ikke. Og historien er uklar med hensyn til målgruppe. Historien er grei, selv om den forkludres av svært mange detaljer og navn. Og en rekke begrep og tenkemåter passer nok best for den aldersgruppen som for lengst har forlatt fantasiverdenen rundt troll.
Musikalsk er dette en CD med stor spennvidde. I hovedsak presenterer Turid Lisbeth Nygård en rekke fine vise- og popmelodier der hun har skrevet både tekster og melodier. Trolljazzen, som hun hentyder til i undertittelen, forekommer mest i improvisasjoner og mellomspill fra dyktige medmusikanter. Paul Wagnberg på Hammond B3 og Frode Kjekstad på gitar har en dominerende og herlig plass i lydbildet. Morsomt er det også med mange barnestemmer. Mari Hauge Einbu er solist i flere av sangene og tilfører CD'en kvalitet. Stilen spenner fra «Swing, klapp og syng»- stilen som vi kjenner den fra Harald Gundhus sine lørdagsbarnetimer på 60- og 70-tallet. Og videre aner vi en påvirkning av den tyske mellomkrigs musikalstilen i avsluttende «Det viktigste». Så får vi heller tilgi at Turid Lisbeth Nygård prøver bryte ned Anne-Cath. Vestlys hederlige forsøk på å overbevise den norske befolkningen om at barna kommer fra magen til mora. I «Sånn kan man også bli født» er storken igjen i bildet, og framfor alt ei nøtt, det påståtte arnestedet for Emma.

Artikkeltags