- Sex Pistols reddet rocken

Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Alle som har fått det til i norsk rock de siste årene, står i takknemlighetsgjeld til punkpionerene fra tampen av 70-tallet.

DEL

– Norge var et kjedelig sted å være ung midt på 70-tallet. Selv spilte jeg fotball på Lillestrøms guttelag, men mistet interessen momentant da jeg fikk høre Sex Pistols-albumet "Never Mind The Bollocks", sier Trygve Mathiesen fra Kjeller.

Nå er han aktuell med boka "Tre grep og sannheten: Norsk punk 1977-1980".

– Det fantes knapt noen oppegående rockband i Norge i 1977. Spellemannprisen hadde lagt ned rock-kategorien. Platebransjen satset ikke på rock. Det fantes ingen rockeklubber. En hel generasjon musikere var blitt skremt bort av progrockens krav til instrumentale ferdigheter. Sex Pistols-konsertene i Oslo og Trondheim ga inspirasjon til en punk-revolusjon også i Norge, forteller han.

"Gjør no' sjøl" var mantraet til de nye opprørerne. Denne kulturen innebar også at folk begynte å gi ut plater på egne selskaper. Og i kjølvannet av Sosialistisk Ungdoms valgkampturné med det engelske bandet Crisis i 1979 – som bidro til å gi punken en politisk korrekt venstreprofil – ble utallige punkband og ikke minst rockeklubber startet rundt om i hele landet.

– Punkbevegelsen la et utrolig viktig grunnlag her. Den satte i gang en utvikling som muliggjorde 80-tallets suksesshistorier, som DumDum Boys og Raga Rockers. Og se hvilken posisjon rocken i dag har fått både i samfunnet og i mediene, sier Mathiesen, som selv var vokalist i punkbandet Squirms.

Fullt av fordommer

Folk flest fikk ikke med seg så mye av punkrevolusjonen mens den pågikk. Musikken var omtrent umulig å få hørt i radio eller på tv, og avisoppslag om punk og punkere hadde gjerne en nedlatende, innsiktsløs tone.

Trygve Mathiesen påpeker at punk ikke bare handlet om hvilken musikk man spilte, eller om å ha skinnjakka full av sikkerhetsnåler. Først og fremst ble man målt etter sine holdninger.

– Det var mye nihilisme i punk-ideologien. Ikke anarkisme, slik Sex Pistols' debutsingel "Anarchy In the UK" har fått mange til å tro. "Ikke hør på noen, heller ikke på oss, for du kan ikke bli fri uten å realisere deg selv" var punkrockernes budskap. Denne individualismen har i etterkant hatt stor påvirkning på samfunnsutviklingen, understreker Mathiesen.

Fra punk til nyrock

Det skulle gå et par år fra Sex Pistols-konsertene til Norges første punkplater ble utgitt. Men i årene 1979-81 kom det et utall plater. Album med punkband så man nesten aldri, og da den uavhengige platebølgen nådde langspillerformatet i 1981, var det nyrock og ikke punk som var tingen.

Kjøtt er et godt eksempel på utviklingen. Helge Gaarder & Co debuterte med en skramlete 7-tommers EP i 1979, fulgte opp med sin klassiske 12-tommer året etter. Og da de nådde albumformatet i 1981, var Michael Krohn på vei vekk fra trommestolen og musikkstilen forandret til avantgardeinspirert postpunk.

– Hva er din favorittutgivelse fra den epoken han skildrer i "Tre grep og sannheten"?

– Hærverk-singlen "Produkt av 70-åra" fra 1980, sier Mathiesen, som i motsetning til utallige andre aldri har hevdet at han så The Sex Pistols på Pingvin Club i juli '77.

– Jeg var jo bare 15 år den gangen!

Artikkeltags