Mellom det insisterende og dvelende

Gåtefull kunst: Sverre Mallings utstilling i Galleri Haaken åpnet 5. juni. Gjester blir stående lenge for å betrakte de ekstremt detaljerte komposisjonene. Her er Malling med «Architect», som er solgt til Astrup Fearnley Museet.

Gåtefull kunst: Sverre Mallings utstilling i Galleri Haaken åpnet 5. juni. Gjester blir stående lenge for å betrakte de ekstremt detaljerte komposisjonene. Her er Malling med «Architect», som er solgt til Astrup Fearnley Museet. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

I sommer har Sverre Malling sin første utstilling i Oslo på fire år. Det største verket er kjøpt inn av Astrup Fearnley.

DEL

Ytterst på Tjuvholmen ligger lille Galleri Haaken. Der henger nå utstillingen «Satellites and Pomegranates», signert Sverre Malling. Utstillingen markerer ti år siden han ble ferdig utskrevet fra Statens Kunstakademi.

Det er også den han har slitt mest med å ferdigstille.

– Jeg har brukt hele tre-fire år på å komme i mål med utstillingen. Og innspurten var utrolig hard. Det har vært arbeidsomt, men tilfredsstillende, sier kunstneren fra Skedsmokorset.

Forbindelser og brudd

Formspråket er gjenkjennelig, men motivkretsen beveger seg i nytt terreng. Malling har utfordret seg selv til å gå videre, med mer kompliserte komposisjoner, hvor han tegner paradoksale kulturelle fenomener.

– Utfordringen har vært å gå i periferien av mine sedvanlige kunstneriske rammer. Kanskje ligger det nå et ønske om å figurere på en mer dempet og finurlige måte enn tidligere. Jeg søker stadig å finne fram til nye fabulerende utveier. En oppdagelsesferd i ukjent terreng.

– Vanskelig øvelse å drive seg selv videre på ny mark?

– Ja. Men det gjør det stimulerende for min del også, å ikke vite neste steg. Nettopp at jeg kan slå en tegnerisk spagat mellom utbrodert teknikk og lekenhet. Men også bevege seg tro og tvil på egne evner.

– Og når du tviler?

– Jeg tenker at det å tvile og sette spørsmål rundt sin egen virksomhet kan også innebære en rikdom. Det tvinger en til en fornyet åpenhet mot verden. Da er man naken og mottakelig. Å få anledningen til å tenke og føle mange motstridende tendenser på samme tid er et privilegium man skal ta med videre både i livet og i kunsten.

Kunststipend og salg

Om Malling tviler, er det andre som tror. Nylig fikk han et tiårig arbeidsstipend fra kulturrådet.

– Det er utrolig hyggelig og sørger for at jeg kan fortsatt gi meg selv tilstrekkelig konsentrasjon til arbeidet, sier kunstneren fra Skedsmokorset.

Mens vi snakker. blir vi flere ganger avbrutt av rosende ord fra besøkende. Nær alle tegningene er solgt. De største er kjøpt av Statoil Art Collection, NRK og Astrup Fearnley Museet.

– Jeg er veldig glad, rørt og utrolig takknemlig!

Detaljerte motsetninger

Hvert bilde har tatt flere måneder å skape – også de minste. De er nær sagt ubeskrivelig detaljrike. En krevende øvelse, når tiden utenfor raser videre. Malling insisterer på å holde fast kontaktflaten med håndverket.

– Det ligger en stor grad av personlig investering i alt jeg gjør. Hvert bilde utspiller en form for konflikt mellom kontrasterende ytterpunkter. Det er et ønske om å la motstridende utsagn få fungere i et og samme bilde, forteller Malling.

– I det virkelige liv er vi forpliktet til å være oppbyggelige, ansporende og tydelige. Det er viktig med klar tale i offentligheten. I kunst, derimot, kan vi tillate oss å gå forbi de rammene vi er ment for å operere innenfor. Her kan vi få lov til være flerstemt, motsetningsfulle og uavklarte, sier Malling.

– En verden full av fabulerende gåter hvor endelige oppklaringer ikke kan være like tilfredsstillende som selve mysteriet.|

Artikkeltags