Jøss for en jazzkveld

GAMMELJAZZ: Aspheim Oldtimers har 30 års erfaring som tradisjonelt jazzorkester. Det hørte publikum i Stjernesalen. ALLE FOTO: STEPHAN LØVSTAD

GAMMELJAZZ: Aspheim Oldtimers har 30 års erfaring som tradisjonelt jazzorkester. Det hørte publikum i Stjernesalen. ALLE FOTO: STEPHAN LØVSTAD

Artikkelen er over 8 år gammel

Da Audun Breen fikk sin første trombone skulle han i hvert fall ikke spille jazz. I går fikk han jazzpris.

DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

20-åringen fra Nes er ifølge seg selv et produkt av jazzmiljøet i Lillestrøm og musikklinja ved Lillestrøm videregående skole, hvor mange av lærerne har et godt øye til nettopp jazzen.

Og det var en overrasket trombonist som ble holdt igjen etter gjesteopptredenen med "Samlebandet" i går kveld.

– Lillestrøm jazzklubb skal være et forum der unge, lokale talenter – musikere eller band – kan få muligheter til å spille og utvikle seg musikalsk. Derfor har vi opprettet UngJazz-prisen, sa Odd H. Brubak i Lillestrøm Jazzklubb.

Og der sto plutselig Breen med favnen full av blomster, diplom og 5.000 kroner.

Lekenhet

– Hva er det med jazzen, Breen?

– Jeg tror fellesnevneren for jazz er lekenheten og mulighetene for improvisasjon, sier Breen.

– Må man være teknisk god for å beherske jazzen?

– Det er en fordel, men det handler også mye om uttrykk og forståelse for musikk.

Med to og et halvt år igjen på Musikkhøyskolen i Oslo, der Breen spiller klassisk trombone, håper unggutten å kunne leve av musikken – i hvert fall spille i mange, mange år ennå.

Veteranene

Første band ut på den store scenen i kultursenteret var veteranene i Aspheim Oldtimers, som lekte i gang god og original New Orleans-jazz og Dixieland-jazz.

Med sju utgivelser i rytmebagen og med en orkesterleder med 50 år med jazzerfaring, er det gode sjanser for at denne gjengen vet hva jazzens sjel er.

– Jazzen holder oss i hvert fall vitale og unge i hodet, sier Øivind Kvarvåg, trompetist fra Strømmen og banjomann Jan Brodin.

– Det er et uttrykk som heter å "jazze den opp litt", og i det ligger det at det må svinge av musikken.

– Dessuten var jazzen i utgangspunktet bruksmusikk; musikken ble brukt til bryllup, begravelser og til dans og moro. Det handler om rytme, sier Kvarvåg.

For alle

Odd H. Brubak er i hvert fall opptatt av at ribbejazzen skal være for alle, og det viser programmet.

For det ble servert musikalsk mat i forskjellige sjangere i Lillestrøm kultursenter i går kveld. Palle Wagnberg serverte låter fra den svenske viseskatten, Kari Svendsen fra den norske sangskatten. Solid Comfort tråkket i blueslandet, og Stian Carstensen og Ola Kvernberg var innom de fleste sjangere.

De største utenlandske trekkplastrene var danske Katrine Madsen og svenske Svante Thuresson som sto på scenen sammen og amerikanske Ruby Baker og Bill Scott.

Ribbejazz i Lillestrøm viser at jazz er for alle, nettopp fordi mangfoldet innenfor jazzen er så stort.

Eller som oldtimer Øivind Kvarvåg sier det:

– Jazz handler om rytme og all musikk har rytme.

Rundt 1.200 publikummere fikk rytme så det holdt i går kveld.

Artikkeltags