Gå til sidens hovedinnhold

Denne Bør bør alle se

Artikkelen er over 16 år gammel

"Bør Børson jr." er kanskje Norges mest folkekjære musikal. Skrevet av Harald Tusberg med musikk av Egil Monn-Iversen, som igjen har basert sitt sceneverk på boka av Johan Falkberget.

MUSIKAL

"Bør Børson jr."

Ungdomsgruppa i Nes Revy- og Amatørteater

Premiere i Nes kulturhus fredag kveld.

Regi: Even Finsrud

Musikkansvarlig: Øyvind Roos

Spilles også lørdag, søndag og mandag.

Ungdomsgruppa i Nes Revy- og Amatørteater gjør stor ære på denne musikalen med sin oppsetning i Nes kulturhus. Premieren i går kveld viser at ungdommene i Nes mestrer teater og musikalformen. Og i denne sammenhengen behersker de også trønderdialekten.

Hovedrollen, Bør Børson jr., spilles av Audun Dalen. Og Audun er Bør Børson jr. i egen person. Han er godhjerta og småtullete, med beina et stykke oppe i lufta, men seriøs på bunnen. Og denne ektheten gjør Audun til en fremragende tolker av rollen, uten å tråkke skoa av Rolv Wesenlund.

De to kvinnelige hovedrollene, Josefine Torsøia og butikkjomfru Laura Isaksen, blir spilt av henholdsvis Anne Marthe Rudolfsen og Mirjam Fredriksen. De spiller godt teater, tolker rollene godt og synger fantastisk bra. Mirjams utgave av "Å, æ kjinne ein kar" lokker fram tårer.

Også Stian Delbekk Johansen er sterk i sin rolle som Nils Tollvold, og Sten Børge S. Hansrud er solid som gamle-Bør.

Mange av disse ungdommene har vært lenge med i teaterarbeidet i Nes. Og de bygger på sine erfaringer og kunnskaper som blir stadig større. Kvaliteten er økende.

Musikken blir besørget av Øyvind Roos som leder unge musikere i et nimanns orkester. Det er et ekte og godt teaterorkester. Egil Monn Iversens musikk er noe av det beste som er skrevet til teater her i landet. Men han er ikke enkel i sine melodier. Det kreves stor musikalitet for å treffe vanskelige tonesprang. Men de fleste skuespillerne klarer dette.

Noen melodier går i dypeste laget for de unge sangstemmene. Her kunne kapellmesteren skrevet om arrangementene og lagt melodien opp et par toner. Det er han i stand til.

Men når Bør Børson jr. ikke alltid treffer sine toner, er jeg villig til å sette det på kontoen for forsterkning av rollefiguren.

Litt mer vrient er det å løse lydoppgavene i forhold til replikkene. Det er fint at mikrofonene slås på når det skal synges. Men alle roller og alle replikker er like viktige i et teaterstykke. Så ungdommene burde skjerpes på å snakke saktere og mer vendt ut mot publikum. Noen gullkorn nådde bare fram til første benk.

Scenografien er enkel og flott. Spillet og rekvisita foran teppet fungerer bra. Og det er med på å gi hele stykket og spillet et godt tempo og god rytme.

Det var en glede å overvære premieren på "Bør Børson jr. " i Nes kulturhus i går kveld.