Bygger kulturell trykkoker i Oslo

HUSSJEFEN: Martin Eia-Revheim sitter i kontorlandskapet som er et pilotprosjekt for det som skal bli et gigantisk kulturelt kompetansfellesskap i 2016.

HUSSJEFEN: Martin Eia-Revheim sitter i kontorlandskapet som er et pilotprosjekt for det som skal bli et gigantisk kulturelt kompetansfellesskap i 2016. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Midt i det norske storpolitiske kulturlandskapet står en mild og stillfaren mann fra Kløfta med store visjoner.

DEL

Martin Eia-Revheim (40) ser seg rundt i marmorbelagte lokaler i Øvre Slottsgate 3 i hovedstaden.

Eia-Revheim er ansatt av Sparebankstiftelsen DnB, en stiftelse som nå gir ham frie tøyler til å forme 12.000 kvadratmeter med samfunnsgagnlig kulturproduksjon i sentrum av Oslo.

– Du må nesten forklare hva du driver med, Martin?

– Sparebankstiftelsen DnB eier to bygg i Oslo sentrum, og der er vi i ferd med å etablere et kulturhus. Vi ønsker at dette kulturhuset skal inneholde et kontormiljø der produksjonsmiljøer kan leie plass og at disse kulturaktørene drar veksler på hverandre, sier Eia-Revheim.

Store og små aktører

– Hvor store eller små kulturaktører eller kulturprodusenter?

– Jeg har tidligere uttalt at modellen fungerer hvis både knutepunktfestivaler som Øya og små uavhengige festivaler eller kulturarrangører vil leie seg inn hos oss, sier hussjefen.

– Dyrt å leie?

– Man betaler for kontorpulten. Noen trenger kanskje 15 kontorpulter mens andre trenger kun en plass.

I dag er kultursentralen på forsøksstadiet, og 54 personer fordelt på 20 organisasjoner jobber nå i samme kontorlandskapet. Jeg sitter også der.

– Men når vi ruller i gang for fullt i 2016 så er det plass til 300 kontorplasser.

Fylle et tomrom

Den kulturelle trykkokeren Eia Revheim er hussjef for skal ikke bare være et kontorlandskap med kulturell kompetanse.

– Huset får tre scener med forskjellig kapasitet – alt fra 800 publikummere til små intimscener.

– Meningen er at arrangører som i dag ikke har råd til å leie større saler, instrumenter, lyd og lys vil kunne dra nytte av dette; de vil slippe å betale for utstyr de ikke bruker.

– Skal dere arrangere selv også?

– Det er mange klubber og scener i Oslo, på Østlandet og i resten av landet. Vår visjon er at vi skal legge til rette for arrangører som ønsker å bruke våre ressurser og den kompetansen som vil være på huset, men vi ønsker ikke å være en aktør som tar oppmerksomhet vekk fra andre arrangører eller scener, sier Eia Revheim.

– Vi ønsker å fylle det tomme rommet i Oslos kulturliv, understreker han.

Fakta

Martin Eia-Revheim (40) fra Kløfta. Bor i Oslo. Utdannet sosionom.

Startet og drev smått den smått legendariske klubben Blå i Oslo fra 1998 til 2006.

Leder for Kongsberg Jazzfestival fra 2002 til 2006.

Orkestersjef for kringkastingsorkesteret fra 2006 til 2009.

Direktør i Norsk musikkinformasjon fra 2009 til 2011.

Regjeringsoppnevnt styreleder i Oslo-Filharmonien, samt styremedlem i Oslo Konserthus.

Jobber som hussjef i Sparebankstiftelsen og skal fylle 12.000 kvadratmeter med kultur i Oslo sentrum fra 2016.

Artikkeltags