Terningkast 4: Avslutter nesten med et smell

I KJENT STIL: Liam Neeson er tilbake som Bryan Mills for siste gang i «Taken 3». I kjent stil, naturligvis. Foto: Norsk Filmdistribusjon

I KJENT STIL: Liam Neeson er tilbake som Bryan Mills for siste gang i «Taken 3». I kjent stil, naturligvis. Foto: Norsk Filmdistribusjon

Artikkelen er over 4 år gammel

«Taken 3» Fransk-amerikansk action. Regi: Olivier Megaton. Aldersgrense 15 år. Underholdt blir du, om enn ikke berg-«Taken».

DEL

Så var det omsider over. Liam Neeson har skutt sin siste østeuropeer i rollen som tidligere CIA-agent Bryan Mills. Etter å ha lekt ufrivillig gjemsel med ekskone og datter i både Paris og Istanbul, er Mills nå klar for siste omgang med hevngjerrige terrorister – denne gangen på hjemmebane.

Det er litt rart å tenke på. Det som i 2008 begynte som en våt, franskprodusert drøm for videokioskene, er nå blitt en slags moderne «Die Hard» – en amerikansk actiontrilogi med internasjonalt tilsnitt. Se heller ikke bort fra at vi i likhet med «Die Hard» kan få en tynt gjennomtenkt ettersleng eller to om et par år. Til den tid kommer tar «Taken»-serien nå avspasering på ubestemt tid.

Premisset er som følger: Bryan Mills nyter late dager etter å ha reddet ekskona og sin nygravide datter for andre gang. Helt til ekskona blir funnet drept, og den ellers så lovlydige drapsspesialisten blir anklaget for mordet. Mills tar derfor beina fatt for å flykte fra myndighetene, og å bevise sin uskyld.

Det er på sett og vis beundringsverdig at «Taken»-serien bruker sitt siste åndedrett på å kopiere handlingen i «The Fugitive». Både fordi det er det eneste rette å gjøre med en franchise i reprisemodus, men også fordi prosjektet nesten er dømt til å mislykkes. Likevel kommer «Taken 3» fra det med en grei porsjon av æren i behold. Mye fordi manusforfatter Luc Besson, tross sitt pågående karrierestup fra stor høyde, fortsatt vet å framkalle gåsehud i stort antall.

«Taken» var til tider forrykt underholdende. «Taken 2» bare forrykt. «Taken 3» er en stadig balansegang mellom de to, der gåsehuden og hoderistingen går om hverandre når Bryan Mills utsettes for prøvelser med stadig brattere vanskelighetsgrad. Heldigvis for balansegangen er det Liam Neeson som holder vektstanga.

Neeson har en troverdighet man ikke kan kjøpe for penger (selv om lønningsposen antyder det motsatte), og gir igjen «Taken»-serien langt mer kredibilitet enn den egentlig har gjort seg fortjent til. Actionscenene og Neeson holder nok en gang toppklasse. Samme superlativ kan ikke brukes om manusarbeidet. Der de to foregående innslagene var plankekjørte kidnappingsthrillere, legger «Taken 3» mye arbeid i å spinne et innviklet vev av mystikk rundt hvem som faktisk står bak mordet på Mills' ekskone.

Dessverre kunne vevet like godt vært heklet. Vendingene i handlingen er lett gjennomskuelige, og plotthullene store nok til å få tommelen igjennom. På toppen av det hele ser regissør Olivier Megaton det nødvendig å oppsummere alt like før klimakset, i tilfelle noen skulle ha falt av i svingen. I så fall må man ha sovnet bak rattet. Dette er knapt «Poirot».

Besson og manuspartner Robert Mark Kamen bør kanskje ha ros for kreativiteten, men klarer ikke gjennomføre ambisjonene. Filmen hadde vært bedre foruten. Når det er sagt: «Taken 3» er popkornunderholdning av beste merke når den nøyer seg med å bare være actionfilm, og lener seg godt på Neesons standhaftige skuldre.

Underholdt blir du, om enn ikke berg-«Taken».

Øystein Tronsli Drabløs, journalist og filmanmelder

«Taken 3» er popkornunderholdning av beste merke når den nøyer seg med å bare være actionfilm

Artikkeltags