Egoisme i trafikken

Artikkelen er over 6 år gammel

Idioter og egoister finner vi både på to og fire hjul.

DEL

Etter flere måneder alene på veien, må bilistene igjen venne seg til såkalt blandet ferdsel som gjør trafikkbildet mer komplisert. Møtet mellom motor- og pedalkraft ender svært ofte i konflikt, særlig hvis det er flere som sykler i lag. Både konkurransesyklister og viderekomne mosjonister tråkker gjerne ved siden av hverandre, ikke for å plage sjåførene og lage kø, men fordi de tenker sikkerhet – eller trener felt.

Med minst to i bredden, må bilistene foreta regulære forbikjøringer, istedenfor å sette liv på spill ved å passere syklisten med få centimeters margin for å komme forbi. Det er ikke så vanskelig å forstå de myke trafikantene. Livet på to hjul er ikke ufarlig. Hvert år dør ti syklister på norske veier, mens 60 blir hardt kvestet. Idiotene på veiene lar seg hisse opp fordi de forsinkes et par minutter, og i mange tilfeller oppstår trafikkfarlige situasjoner. Sist sesong skrev vi om unge talenter i en lokal sykkelklubb som må debrifes etter treningene på grunn av all kjeften de får fra voksne menn i bil. Det er nesten ikke til å tro.

Kanskje er denne typen adferd et symptom på noe større, et uttrykk for en egosentrisk samfunnsutvikling med enormt fokus på personlige rettigheter, der den innebygde forståelsen for at ens egne handlinger får konsekvenser for andre mennesker og fellesskapet, forvitrer. Resultatet er et kaldere samfunn med fravær av den hverdagsvennligheten vi trenger for å skape trivsel. Det finnes imidlertid også egoistiske idioter på to hjul. Noen syklister bryter trafikkreglene konsekvent og vet bare ikke å oppføre seg. De gir dem som velger det miljøvennlige og sunne alternativet, et dårlig rykte. Både to- og firehjulinger har et ansvar for å få aggresjonsnivået ned. Syklistene har de kjørendes plikter og rettigheter i trafikken, men uansett hvordan man vrir og vrenger på det, vil den mykeste av trafikantene bli mest skadelidende dersom ulykken skulle være ute. Derfor kreves det ekstra aktsomhet fra bilførerne.

Artikkeltags