Odal-firma ga Trollpikken reisning: – Det har gått noen hengerlass med mørtel

MAPEI: sponset et stort kvantum ekspanderende mørtel for å feste Trollpikken. Markedssjef Peter Fekete hadde aldri drømt om at produktet skulle få slik markedsføring.

MAPEI: sponset et stort kvantum ekspanderende mørtel for å feste Trollpikken. Markedssjef Peter Fekete hadde aldri drømt om at produktet skulle få slik markedsføring. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

EGERSUND: Mapei i Nord-Odal har bidratt med selve «limet» i arbeidet med å reise den 10 tonn store Trollpikken som ble kappet av i juni. Trollpikken har reist seg igjen takket være stor dugnadsinnsats fra næringslivet.

DEL

– Det har vært mange morsomme ordspill rundt dette prosjektet, smiler Peter Fekete, som er markedssjef i Mapei.

Bedriften i Nord-Odal har hatt en viktig finger med i spillet for å få Trollpikken til å stå igjen.

Fredag ettermiddag erklærte Sverre Garpestad i entrepenørfirmaet som tok på seg å feste Trollpikken, at alt gikk etter planen og at Trollpikken er tilbake der den hører hjemme.

Den 10 tonn svære steinen som har fått oppmerksomhet under navnet Trollpikken, ble ødelagt for noen uker siden, da noen boret seg ned i fjellet og ødela det som ligner umiskjennelig på et mannlig kjønnsorgan med reisning. Dersom de som gjorde dette ønsket å unngå turisttrafikk, er nok resultatet det stikk motsatte. Nå er Trollpikken blitt kjent for alvor.

(Teksten fortsetter under bildet)

Egersund  20170707.
Fredag fortsetter arbeidet med å heise på plass fjellformasjonen Trollpikken i Egersund. Trollpikken ble kappet av natt til lørdag 24. juni.
Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Egersund 20170707. Fredag fortsetter arbeidet med å heise på plass fjellformasjonen Trollpikken i Egersund. Trollpikken ble kappet av natt til lørdag 24. juni. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Foto:

Litt på overtid, men med millimeters presisjon ble fjellformasjonen tredd på plass fredag ettermiddag.

Snart slipper folk til

Lørdag begynte arbeidet med å fjerne riggeutstyret. Jernkiler i steinblokken, hull i fjellveggen, lim og sement skal sørge for at steinen holder seg på plass. Folk må derfor vente en ukes tid før de vil slippe bort til steinen og kan stå på selve steinformasjon.

Det er ikke lenge siden «ingen» hadde hørt om Trollpikken. Nå kjenner alle til den, og berømmelsen skal brukes til å selge Rogaland.

Da Trollpikken ble ødelagt, ble det startet en storstilt innsamlingsaksjon. Men uten en betydelig dugnadsinnsats fra næringslivet, hadde ikke dette vært mulig.

Mapei har vært en av disse viktige bidragsyterne.

– Vi har en våken selger på Jæren som kjenner entreprenøren som skulle utføre selve jobben med å bolte fast Trollpikken. Han ringte meg og spurte om ikke vi kunne tenke oss å være med og bidra med ekspanderende mørtel og epoksylim.

God markedsføring

Dette er et prosjekt som ingen skulle betale for, men som bare kunne realiseres med et dugnadsarbeid. Entreprenørfirmaet Bertelsen og Garpestad i Kongsberg har kompetanse på boring, sprenging og masseflytting. Og de fikk hjelp av Aker Solutions til rigging og sikring.

Selvfølgelig ville vi være med! Vi så dette som en enestående mulighet for å markedsvare produkter, – en kombinasjon av mørtel og lim som sammen med fjellbolter og hull i fjellveggen skal sørge for at den denne stolte ti tonn tunge naturformasjonen holder seg på plass, forteller Peter Fekete.

Markedssjefen så for seg at Trollpikken ville skape mye blest med sommer- og agurktid. Seertallene på vgtv.no viser at det skulle slå til. Interessen har vært enorm, og Fekete ser at dette har vært god markedsaktivitet.

Samtidig er dette et spennende prosjekt også for odalsbedriften, og Fekete er spent på om Trollpikken vil holde reisningen, eller om den vil henge. Eller også falle ned igjen.

– Verken vi eller entreprenøren har vært borti noen lignende før. De – og vi har erfaring med stein og arbeid med fjellsikring og tunnelarbeider, men vi har aldri reparert en slik stein før. Vi har beveget oss på ukjent grunn, og det har vært et utfordrende arbeid. Bolter er kjørt inn i selve steinen og fjellet, og våre produkter er brukt til å forankre boltene og festet, sier Peter Fekete.

Nå er alle ulidelig spent på hva som skjer, og om festene vil holde.

– Våre produkter herder i løpet av kort tid, men jeg vil nok tro at det vil bli tatt forbehold og innført en sikringsperiode før folk slipper til.

Fekete tror ikke det er produktene til Mapei som vil svikte. Den ekspanderende sementbaserte mørtelen som brukes til forankringen, vil nok sitte. Men er det tatt høyde for å beregne nok vekt og lengde på boltene. Firmaet som har gjort jobben, har aldri gjort noe slikt før, men har bred kompetanse med stein.

Markedssjefen bekrefter at de har sponset relativt mye i prosjektet. Det har gått noen hengerlass med mørtel.

– Den store oppmerksomheten og utsiktene for at dette blir et stort turistmål i framtida gjør at vi mener det var riktig. Så er det også gøy å være med på slike dugnadstiltak. Ikke minst er det gøy å få bruke produkter som vi aldri trodde skulle komme i slikt fokus, sier han.

Styrkes som turistmål

Det har vært først de siste månedene som den karakteristiske steinen i Egersund har begynt å etablere seg som et fenomen, og berømmelsen tok av først da ble vandalisert for så å bli gjenreist.

Reiselivsdirektør Elisabeth Saupstad i Region Stavanger sier til Stavanger Aftenblad at hun synes Trollpikken bør markedsføres sammen med andre kjente steinformasjoner i sørvest, som Preikestolen, Kjerag og Trolltunga.

– Jeg kan love at i 2018 skal Trollpikken pryde forsidene av våre trykksaker, sier hun

Ingen er siktet for hærverket, men det er etter hvert velkjent at entreprenørfirmaet Bertelsen og Garpestad har stått for gjenreisningen av den kneisende stoltheten.

– Det er veldig tilfredsstillende å se at vi har fått den i posisjon. Jeg fryktet det verste. Husk at ingen i hele verden har gjort noe som dette, og vi gjorde det på 13 dager, sier en fornøyd styreleder Sverre Garpestad.

Artikkeltags