Jeg ser ikke bort fra at det er noe jeg ikke har forstått, men jeg tillater meg likevel å mene at jeg har rett i følgende:

Trafikk er et voksende problem for Lillestrøm. Rælingstunnelen pumper endeløse rekker av biler inn mot byen, noen skal hit og andre skal dit. Det eneste som er sikkert er at køen blir stadig lenger og at korken tyter inn i Lillestrøm. Mange tror det er raskere å kjøre Nedre Rælingsvei gjennom Strømmen, så da står det kø der også. Fra E6 kommer en tredje midgardsorm av biler langs riksvei 22, mange skal gjennom byen, noen skal hit og andre skal dit.

Bilen ut av sentrum

Torsdag 22. september 2022 arrangerte Lillestrøm bibliotek og Romerikes Blad en politikerdebatt med temaet «Hva må fikses i Lillestrøm?» Mesteparten av debatten handlet naturlig nok om samferdsel. Det er vedtatt at bilen i størst mulig grad skal ut av Lillestrøm sentrum, følgelig mener jeg det vil være dumt med tiltak som resulterer i det motsatte.

Underveis i debatten henviste ordfører Jørgen Vik til Drammen by, som har bygd tunneler og ringveier utenom sentrum. Biltrafikk skal ikke gå gjennom byer og tettsteder. Alle som husker Drammen før tunnelene, skjønner poenget. Drammen var harrybyen framfor noen, men har blitt elvebyen.

Likevel har Lillestrøm kommune vedtatt å gjøre det mer fristende for folk på Sørumsand, i Aurskog-Høland og på Bjørkelangen å kjøre bil til Lillestrøm, og det er en invitasjon folk og utbyggere kommer til å ta imot med åpne armer.

Høl under monstervei

Når ordføreren sier at trafikk ikke skal gå gjennom sentrum, mener han ikke Fetsund. Fetsund kan gjerne ødelegges av ny glommakryssing, så mye har jeg forstått. Fetsund kan gjerne bli et høl under en monstervei slik Drammen var, verdensarv for lensene spiller ingen rolle, og folk kan utsettes for så mye støy som helst. I Fetsund. Men det jeg ikke forstår, er hvorfor ordføreren og det politiske flertallet i Lillestrøm kommunestyre synes det er greit først å ødelegge Fetsund for deretter å ødelegge Lillestrøm også? Hva er poenget med å få flest mulig biler inn til Lillestrøm, når de har vedtatt at bilen i størst mulig grad skal ut av Lillestrøm? Er ikke det å lage ris til egen bak?

Med flere bilister kommer kravet om bedre veier. Med bedre veier, vil flere velge bilen. Og når flere velger bilen, kommer nytt krav om enda bedre veier. Dette kalte Henry Ford «lov om forstoppelse i trafikken».

Forny den gamle brua

Muligens må man være politiker for å forstå valget som er gjort, men inntil noen kommer opp med en god forklaring, vil jeg påstå at det er usigelig kortsiktig å bygge en glommakryssing som skal pumpe biler inn til Lillestrøm sentrum de neste 100 år. For min del mener jeg det smarteste er å rehabilitere den gamle brua, for køene kan vi likevel ikke bygge oss ut av. Vi kan like gjerne gi oss mens leken er god.

Roger Pihl, Fetsund