– Velkommen til framtidens TV

FRAMTIDENS TV-STUDIO: Programdirektør i TVNorge, Eivind Landsverk, poserer foran studioet til kanalens nye storsatsing, det virtuelle gameshowet «Lost in Time».Begge foto: ØYSTEIN TRONSLI DRABLØS

FRAMTIDENS TV-STUDIO: Programdirektør i TVNorge, Eivind Landsverk, poserer foran studioet til kanalens nye storsatsing, det virtuelle gameshowet «Lost in Time».Begge foto: ØYSTEIN TRONSLI DRABLØS

Artikkelen er over 4 år gammel

TVNorge lanserer til våren verdens første gameshow bygget på virtuell virkelighet. I front står programdirektør Eivind Landsverk fra Aurskog.

DEL

– Vi plasserer ekte mennesker i en virtuell verden, i et program der hele familien kan være deltaker hjemme i stua, sier Landsverk til Romerikes Blad om TVNorges nye storsatsing, det virtuelle gameshowet «Lost in Time».

I programmet sendes deltakere inn i datasimulerte verdener, satt til ulike epoker i verdenshistorien. Der interagerer de med omgivelsene gjennom en blanding av virtuell virkelighet (VR) og rekvisitter i et interaktivt gameshow. Samtidig kan seerne sitte hjemme og konkurrere med deltakerne gjennom sine egne mobiler eller pc-er.

Det hevder kanalen å være først ute med i verden.

– Vi kobler seerne på skjermen. Dersom en deltaker sitter i en løpsk gruvevogn i det ville vesten på TV-skjermen, kan du sitte på mobilen og konkurrere med din egen gruvevogn i samme spill, forklarer Landsverk.

Neste steg i TV-evolusjonen

Avansert: På bakrommet jobber teknikere og computere med å gjengi den virtuelle virkeligheten rundt deltakeren. Her prøver kulturminister Linda Hofstad Helleland å kjøre monstertruck i et ørkenlandskap under mandagens lansering.

Avansert: På bakrommet jobber teknikere og computere med å gjengi den virtuelle virkeligheten rundt deltakeren. Her prøver kulturminister Linda Hofstad Helleland å kjøre monstertruck i et ørkenlandskap under mandagens lansering.

Programkonseptet er utviklet i Norge av firmaet The Future Group. En av gründerne bak selskapet, Bård Anders Kasin, var med på å skape de banebrytende spesialeffektene i «The Matrix»-trilogien. Nå vil han ta Hollywood-teknologien til norske TV-skjermer.

–På «The Matrix» brukte vi spillteknologi for å forandre filmverdenen. Med «Lost in Time» håper vi at hybriden mellom den virkelige og virtuelle verden vil redefinere TV-underholdningen, sier Kasin, og får støtte av sin medgründer, entreprenør Jens Petter Høili.

– Det begynte med radio, så kom svart-hvitt-TV, deretter farge-TV. Dette er det neste steget i rekken, forteller Høili.

Sender seer inn i sending

Også Landsverk tror virtuell virkelighet kan være veien inn til framtidens TV-tilbud, i en hverdag der linære sendeskjemaer mister seere til diverse streaming-tilbud.

STORSLÅTT: Avansert datagrafikk og virtuell mulighet gjør det mulig å plassere deltakerne i historiske landskap, som denne middelalderborgen. FOTO: TVNorge/The Future Group.

STORSLÅTT: Avansert datagrafikk og virtuell mulighet gjør det mulig å plassere deltakerne i historiske landskap, som denne middelalderborgen. FOTO: TVNorge/The Future Group.

– Det gjenstår for så vidt å se, men for oss i kringkasting er det viktig å se mulighetene framover i tid. VR er en mulighet, ikke bare for gameshowene, men også for andre sjangere til å heve seg opp i en ny sfære. Se for deg framtidens OL, der det for seeren kan være mulig å kjøre ned alpinbakkene sammen med Aksel Lund Svindal, sier programdirektøren.

Vil eksportere til verden

I «Lost in Time» anvendes åtte virtuelle studio-kameraer for å i sanntid gjengi spesialeffektene rundt deltakerne, som selv er plassert i et green screen-studio fylt med bevegelsessensorer.

Der deltakerne konkurrerer ved hjelp av VR, skal TV-seerne spille samme spill gjennom en app på regulære pc-er og mobiler. Landsverk tror imidlertid ikke det vil sørge for at konseptet bare blir en døgnflue, slik mobilspill har en tendens til.

– Spillindustrien har vært stor lenge, og spill i kombinasjon med gode opplevelser vil aktivere seerne. Utover det, har det også vært viktig for oss å lage en TV-opplevelse, selv om man ikke spiller ved siden av, sier han.

Tvert imot er dette et programkonsept både TVNorge og The Future Group håper å eksportere ut i verden.

–Vi får over 2000 pitcher til programkonsepter i året. Dette var et av dem som virkelig var banebrytende. Det blander det beste fra to verdener, basert på norsk teknologi. Målet vårt er å eksportere det ut til resten av verden, sier Landsverk.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) får omvisning av programleder Fridthjof Nilsen og programdirektør i TVNorge og Discovery Networks, Eivind Landsverk i det som spås å bli fremtidens TV-format i TV Norges studio i Oslo mandag.

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) får omvisning av programleder Fridthjof Nilsen og programdirektør i TVNorge og Discovery Networks, Eivind Landsverk i det som spås å bli fremtidens TV-format i TV Norges studio i Oslo mandag. Foto:

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken