Kulissegruppa i Tut & Kjør: Fra eplekiosk til dragehoder

Av
DEL

Innsendt Årets teaterforestilling i regi av Tut & Kjør Barne- og Ungdomsteater er den ikke helt ukjente fortellingen om Aladdin. Det er 29 skuespillere i alderen 8 til 14 år som i løpet av snaue to timer skal fremføre den spennende forestillingen i Bollywood-stil. Det ligger i kortene at det må lages et miljø rundt skuespillerne som inspirerer og gleder både skuespillerne og publikum.

Geir Rye fra Sørumsand er gruppeleder for kulissegruppa i teateret. Geir har to barn som er med i teateret, og i tillegg til mange andre aktiviteter blir det travle dager frem til siste forestilling. Det skal bygges, snekres, limes og teipes kulisser og teatereffekter. Det kan gå opptil 300 arbeidstimer på kulisser. Slikt blir det mange og lange kvelder av.

- Det er mye som skal bygges, og da gjerne en god del store konstruksjoner. For eksempel lager vi ny bakvegg på scenen stort sett hvert år, samt diverse møbler som kongetrone, søyler, trær, og så videre. Det går med en del byggskum – mye byggskum. Men også små ting som sabler, bryllupskake og andre rekvisitter, smiler Geir Rye som ikke akkurat er redd for en utfordring.

- Personlig liker jeg best de store utfordringene, altså når det virkelig er krevende å skulle lage det. For eksempel da vi lagde en eplekiosk til “Snøhvit”, eller en ku som det skulle komme to unger ut av til "Jorda rundt på 80 dager". Jeg er veldig opptatt av detaljer, så i år koser jeg meg blant annet med å lage to dragehoder...

Er du håndverker, eller er det en brennende hobby?

- Jeg har en IT-jobb, men har alltid holdt på med oppussing og rehabilitering, så kan vel si at jeg brenner for å bygge ting. Selv om det til tider er langt mellom kvaliteten på konstruksjonene vi bygger i teateret til tilsvarende "virkelige" ting.

- Vi har alltid i tankene at vi bygger kulisser, altså å lage ting som ikke blir for tunge, og bygge det mest mulig lettvint, men samtidig skal tingene tåle til dels hard bruk, og være sikre for skuespillerne. Dette stiller store krav til oss i kulissegruppa, ikke minst i forhold til fantasi. Det blir alltid en del reparasjoner av kulisser etter hver forestilling, for at alt skal se bra ut til neste dag.

Hva er årsaken til at du legger såpass mye arbeid og stolthet i kulissene?

- Begge barna mine er i teateret og de liker godt både det å være skuespillere, og også det å kunne være med på å lage en forestilling sammen med andre. Det sosiale miljøet teateret er godt, noe som gjør at de gleder seg til øvingene, ting som skjer i regi av teateret, og ikke minst tiden da de endelig kan stå på scenen og vise hva de har jobbet med.

- Jeg har alltid i bakhodet at uten denne innsatsen fra foreldrene ville ikke barna hatt dette teatertilbudet. Når vi til slutt bærer inn tingene i Bingsfosshallen, der vi blir møtt av de unge skuespillerne som storøyd for første gang ser hva vi har bygget - ja den følelsen er det få ting som slår!

Du forteller om mange og store gjenstander. Hvordan transporteres alt til Bingsfosshallen?

- Kulissene blir transportert med lastebil og hengere mellom låven, der vi lagrer alt vi lager, og hallen. Når vi bygger kulissene er det spesielt viktig å ta hensyn til at dørene inn i hallen er forholdsvis små. Etter forestillingsperioden blir mye kastet og brent, da vi dessverre ikke har så mye lagerplass. Dette er både litt trist og også litt godt. Trist fordi vi har jobbet mye med tingene, men også litt godt å være ferdig med det, sier Geir før han plukker opp en håndsag for å kaste seg over en ny rekvisitt til “Aladdin” som har premiere 15. november 2019.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken