– Jeg kan da ikke slutte med teater selv om jeg blir pensjonist

Levd kvinneliv: Et langt teaterliv er ikke over, selv om Liv Hege Nylund nå blir pensjonist. Her er hun i sin avskjedsforestilling på Nord-Trøndelag Teater i stykket «Skam deg, Mayliss!». Foto: Espen Storhaug/Nord-Trøndelag Teater

Levd kvinneliv: Et langt teaterliv er ikke over, selv om Liv Hege Nylund nå blir pensjonist. Her er hun i sin avskjedsforestilling på Nord-Trøndelag Teater i stykket «Skam deg, Mayliss!». Foto: Espen Storhaug/Nord-Trøndelag Teater

Artikkelen er over 1 år gammel

Hun rundet 70 år på kvinnedagen og pensjonerer seg med et skuespill som høster gode anmeldelser. Nå satser hun fortsatt på et liv på de skrå bredder.

DEL

– Ja, jeg kan da ikke slutte med teater selv om jeg blir pensjonist, sier Liv Hege Nylund.

Snart setter hun kursen fra Nord-Trøndelag teater i Verdal til barndomshjemmet i Lillestrøm. Og det er nettopp i hjembyen og på Romerike hun har satt spor etter seg som tatermenneske på flere områder.

Hun var med på å stifte Romerike Teater i 1977 og var i forkant av spelbølgen med friluftsspillet «Plankekjørera» og senere «Lillestrømspelet». Alt i alt har hun vært regissør for 13 spel, blant annet «Ild og vann» på Fetsund lenser.

FAKTA

  • Liv Hege Nylund (70), Lillestrøm, er skuespiller, dramatiker, regissør og tidligere teatersjef ved Nord-Trøndelag Teater.
  • Var med på etablerere Romerike teater på 70-tallet og senere dramalinja ved Lillestrøm vgs.
  • Har gjennom karrieren framstilt en rekke kvinneskikkelser; den viktigste «Sabina».
  • Forestillingen «Skam deg, Mayliss!» markerer hennes avskjed med Nord-Trøndelag Teater, samtidig som hun blir pensjonist.

I 15 år underviste hun og var med på å starte dramalinja på Lillestrøm videregående, som het Lillestrøm gymnas da hennes far Hans Sverre Nylund var skolens første rektor.

– Når jeg nå vender hjem igjen, blir det mer som frilanser enn pensjonist, sier hun.

Godord fra kultursjefen

«Skam deg, Mayliss!»» markerer Liv Hege Nylunds avskjed etter 27 år ved Nord-Trøndelag Teater. Med seg får hun gode anmeldelser, blant annet fra avisen Ytringen: « ... en monolog like befriende morsom som den er dyp, og gir grunn til ettertanke både for unge og eldre; med andre ord en sjelden vare fra en teaterscene.»

Fylkeskultursjef Ragnhild Kvalø sender med henne et tungt verbalt skulderklapp: «Din ståpåkraft og tru på menneskenes iboende evne til kreativitet har gjort teaterformen både spennende og kjent i de fleste lokalsamfunn i Nord-Trøndelag. Det gleder meg at du også avslutter din karriere med en kvinneskikkelse – Mayliss.»

Priset: Liv Hege Nylund blir gratulert av venninnen Anniken Huitfeldt på Fetsund lenser da hun i 2009 fikk Øyerenprisen for sin innsats for Lenseteatret og arbeiderkulturen. Foto: Jan Rudolf Pettersen

Priset: Liv Hege Nylund blir gratulert av venninnen Anniken Huitfeldt på Fetsund lenser da hun i 2009 fikk Øyerenprisen for sin innsats for Lenseteatret og arbeiderkulturen. Foto: Jan Rudolf Pettersen

Liv Hege Nylund er født på kvinnedagen 8. mars, og det har vært med på å prege henne som skuespiller.

– Kvinnedagen er viktig for meg, jeg prøver å bidra med noe kunstnerisk og gå i tog. Jeg gjør det av respekt for de kvinnene som har gått opp veien før oss. Men jeg gjør det også for å støtte nye saker.

Mange kvinneskjebner

Det har vært mange kvinneskikkelser i Liv Hege Nylunds liv.

– Jeg har sørget for å framstille en rekke kvinneskjebner på scenen både som regissør, dramatiker og skuespiller, det har vært helt naturlig for meg, sier Liv Hege Nylund.

Stykket «Sabina», som hun dramatiserte etter en roman av Karsten Alnæs, er nok den mest kjente.

– Ja, det er min største og viktigste rolle. Jeg spilte den 141 ganger på teatret over hele landet, også i Zürich. Den er oversatt til, svensk, dansk, engelsk, fransk, tysk og spansk.

– Har du noe konkret på gang?

– Jeg vil gjerne fortsette å arbeide med prosjekter jeg tror på. I fjor høst satte jeg opp «Spelet om Sarabråthen» i Østmarka sammen med Gro Lystad. Kjempesuksess. Jeg ønsker å fortsette å spille en kabaret om den danske forfatteren Tove Ditlevsen; i år er det 100 år siden hun ble født, sier Nylund, som også snart har ferdig en kabaret der hun tar utgangspunkt i sine foreldres opplevelser under krigen.

– Pappa ble fraktet til fangeleir i Kirkenes og mamma var alene med min bror, sier Liv Hege Nylund. Som lever opp til munnhellet «Alder ingen hindring».

Teater skal fortsatt være en viktig del av tilværelsen. Basen blir nå i barndomshjemmet i Lillestrøm.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags