– Jeg elsker Abba

- Jeg spiller bare kinasjakk, ler Marion Ravn - som gestalter Svetlana-rollen og sang med stort spenn da Folketeateret gav pressen en forsmak på "Chess" tirsdag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

- Jeg spiller bare kinasjakk, ler Marion Ravn - som gestalter Svetlana-rollen og sang med stort spenn da Folketeateret gav pressen en forsmak på "Chess" tirsdag. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto:

Av

«Chess» klar for det norske folk i full bredde.

DEL

En rekke kjente ansikter – og stemmer – blir å se når musikalen «Chess» for første gang settes opp i Norge i fullskalaversjon.

Marion Ravn er førstereisjente i «Chess», og medgir at hun verken har sett forestillingen eller har sunget den.

– Det er en hitparade. Og jeg elsker også ABBA, smiler Ravn, som heller ikke spiller sjakk.

– Jeg spiller kinasjakk da! ler hun – mens Norges legendariske sjakkspiller Simen Agdestein lar seg intervjue i bakgrunnen.

Beste musikken

Elisabeth Andreassen, som trår myndig til i rollen som dommeren i sjakkoppgjøret mellom USA og Sovjet under den kalde krigen og synger «Jeg vil se sjakk!» iført stripete dress.

– Jeg bodde i Stockholm da Björn og Benny skrev «Chess», og var på premieren i London både for konsertversjonen i 1984 og musikalen i 1986, sier «Bettan», som både kjenner de to ABBA-herrene Ulvaeus og Andersson og kan sin «Chess».

– Det er den beste musikken noensinne!

I Folketeaterets nye versjon er også kvinnerollene løftet fram på en helt annen måte. Bettans rolle som «The Arbiter» var opprinnelig spilt av en mann.

– Min rolle er både autoritær og bestemt og en moden rolle, sier Elisabeth Andreassen, som nå tumler med tanken om å lære seg sjakk selv og sier lett vemodig:

– Mannen min lærte døtrene våre å spille.

Øker musikaltakten 

Hun har tid til å lære seg litt sjakk – for «Chess» får ikke premiere før i februar 2020. Først skal Folketeateret bli til de østerrikske alper når «Sound of Music» har premiere i september.

– Vi øker omdreiningen og skal spille flere musikaler, sier produsent Karianne Jæger, som sammen med mannen Atle Halstensen driver selskapet Scenekvelder som står bak den sterke musikalsatsingen på Folketeateret.

– Vi er blitt Norges musikalscene, og må ha noe hele tiden. Nå som vi har etablert oss som kvalitetsprodusenter, får vi flere rettigheter. Så vi kjører på, sier Jæger, og medgir at de drømmer om «Løvenes konge».

«Chess» har gjenoppstått 

Men først blir det «Chess» for alle pengene. Jæger forteller at musikalen har fått en ny vår etter at velkjente Anders Eljas laget en versjon for et mindre orkester.

Med et orkester på 15 musikere, 22 sangere i ensemblet, seks hovedroller og 16–20 personer i kulissene er det litt av et løft. Folketeateret satser også på norske sangtekster, og da «Chess» ble presentert for pressen tirsdag formiddag stilte noen av sangerne med teksthefte – fordi tekstene var rykende ferske.

Dermed blir ikoniske «Chess»-sanger som «One Night In Bangkok» og «I Know Him So Well» å høre på norsk. Det synes Espen Grjotheim, som spiller den amerikanske sjakkmesteren Freddie, bare er fint.

– Historien blir mye tydeligere når sangtekstene også er på norsk. Det er annerledes, men du kommer mye tettere på fortellingen, sier Grjotheim, som har gjort Freddie-rollen før i konsertversjonen.

Karoline er Florence 

I kommende «Chess» blir hans sovjetiske motstander Anatolij spilt av André Søfteland, sist sett som Jean Valjean i «Les Misérables». Han erklærer fornøyd:

– Nå kan jeg krysse denne rollen av listen min!

Men den egentlige hovedrollen i «Chess» er det Karoline Krüger som spiller: Hun gestalter Florence, som er manager for amerikaneren, men forelsker seg i den gifte, sovjetiske sjakkmesteren. Tirsdag framførte Krüger to sanger – den ene sammen med Marion Ravn, som spiller rivalen.

– Vi skal være fiender, men har så god kjemi, lo Krüger.

Drama fra virkeligheten 

For «Chess»-folkene hadde hentet inn Agdestein og Hans Olav Lahlum for å snakke om det virkelige bakteppet for «Chess».

For britiske Tim Rice, som hadde ideen til forestillingen, ble inspirert av tre ulike sjakkmesterskap – og alle dramaene som foregikk både foran brettet og i kulissene.

– De har diktet litt, men det er gjenkjennelige hendelser!

«Chess»-regissør Lars Jacobsen røper overfor NTB at selv noen av sangtekstene ble omskrevet da de ble oversatt – for at de ikke skulle handle bare om mannen.

– Vi har balansert det mer. For eksempel gjorde vi om teksten fra «I know him so well» til «Nå ser jeg alt», så det handler om sangerens historie i stedet, påpeker han.

Historien bak «Chess»

«Chess» er den første musikalen som ABBA-gutta Benny Ulvaeus og Benny Anderssons laget. Briten Tim Rice tok seg av det meste av tekstene – etter å ha fått ideen til en musikalsk kjærlighetsthriller fra den kalde krigen, der scenen er et sjakkmesterskap mellom mestre fra USA og Sovjet.

«Chess» dukket først opp som et konseptalbum i 1984, med Elaine Page, Tommy Körberg og Murray Head som vokalister. Musikalen hadde premiere to år senere på Londons West End – med sangertrioen fortsatt om bord.

Det finnes både en amerikansk «Chess»-versjon, så vel som konsertversjoner.

I 2017 hadde en omorkestrert versjon premiere i Sverige. Den sto Anders Eljas for – slik han også sto for den første konsertversjonen av «Chess». Ikke så rart at ABBA-gutta tiltrodde ham: Han var turnémusiker for dem i 1977.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags