Bokomtale - Kunsten å møte en bjørn

Kunsten å møte en bjørn Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

InnsendtBokomtale – Kunsten å møte en bjørn

Billedboka «Kunsten å møte en Bjørn» er skrevet av Camilla Otterlei og illustrert av Jill Moursund.

Mangschou 2015

«Kunsten å møte en bjørn» er fortellingen om Alf og den nye gutten som begynner i barnehagen. Alf har det fint, og forteller om da pappaen løftet en hoggorm etter halen og bar den vekk. Det er da bjørnen våkner i den nye gutten, og han roper ut at Alf juger. Etterpå kommer bjørnen og sparker sand på Alf i sandkassa, han dytter til og med et barn overende. Om kvelden spør Alf pappa om hva man bør gjøre når man møter en bjørn. Pappaen kan fortelle at man spiller død, for ingen kan flykte fra en bjørn. Stakkars Alf har ikke mye lyst til å dra i barnehagen etter denne forklaringen, men barn får jo ikke bestemme selv, for pappa skal ut og kjøre fly. Dessverre angriper bjørnen igjen, og denne gangen faller Alf så han besvimer. Heldigvis kommer nabo Alma til unnsetning. Hun forstår Alfs problem, og hun kan lære ham kunsten å møte en bjørn, nemlig å se den inn i øynene og ikke vise at man er redd.

Det er mye følelser i boka. Barn lever seg inn i historien. De blir engasjert av bjørnen som er slem mot andre, og hva som skjer med Alf. Vi voksne ser nok et mer nyansert bilde av den nye gutten. Bildene viser den nye gutten som bjørn på forskjellige måter, etter hvor truende han virker. Noen ganger er skyggen hans formet som en bjørn, andre ganger er hele gutten tegnet som en bjørn, men vi kan alltid kjenne ham igjen på plasteret i panna. Selv om Alf er redd klarer han til slutt å stå opp mot bjørnen, se ham inn i øynene og be ham slutte å plage andre. Det er en dramatisk slutt med en ekte heltedåd. Billedboka kan starte en god samtale med barn om å stå opp for seg selv og andre, når man behersker kunsten å møte en bjørn!

Hanne Melby

Bibliotekar

Nannestad bibliotek