Brahms mesterverk for 170 musikere

BARYTONSOLISTEN. Eirik Krokfjord er solist i Brahms rekviem i Lillestrøm kirke lørdag og Nittedal søndag. Han er oppvokst og bosatt i Lørenskog.

BARYTONSOLISTEN. Eirik Krokfjord er solist i Brahms rekviem i Lillestrøm kirke lørdag og Nittedal søndag. Han er oppvokst og bosatt i Lørenskog. Foto:

Av
DEL

InnsendtDet blir garantert storslått når ett av musikkhistoriens vakreste verk framføres av stort kor og fullt symfoniorkester kommende helg. I front for det hele; to musikalske kapasiteter fra Romerike.

Førstkommende lørdag inviterer altså et særdeles mektig ensemble til det de omtaler som «75 minutters ren nytelse» i Lillestrøm kirke. Dagen etter gjentas konserten i Kulturverket Flammen i Nittedal. Romerike Symfoniorkester og Nittedal Bygdekor med hele 110 sangere er musiserende konsertarrangører, dirigent er Gjermund Bjørklund fra Rælingen og barytonsolist er Eirik P. Krokfjord fra Lørenskog.


Tvers igjennom ekte

«Ein deutsches Requiem» er det endelige gjennombruddet til Johannes Brahms (1833-1897). I bunnen ligger sorgen over de han hadde mistet på veien. Brahms var 31 år gammel da han begynte på sitt rekviem våren 1865. Han hadde nettopp opplevd døden på nært hold: Moren hans døde i februar samme år og Brahms sørget over tapet. Kanskje vakte hendelsen også til liv følelsene for den nære komponistkollegaen Robert Schumann, som hadde gått bort ni år tidligere

Dette er femte gang at kornestor Gjermund Bjørklund, til daglig dirigent for blant andre Skedsmo Kammerkor, dirigerer dette rekviet. Som så mange andre har han et sterkt forhold til Brahms´musikk. – Brahms er 1800-tallets store motpol til Wagner og opera. Brahms står for det «absolutte» i musikken, i motsetning til «programmet» som Wagner og de andre sto for, forklarer Bjørklund.

Han påpeker at det gjør musikken tvers igjennom ekte - musikk for musikkens skyld - ikke som et bilde av noe annet.

– Brahms er dessuten en like stor mester i å skrive for kor som for orkester. Det er derfor musikken er like vakker og interessant for både korelskere og orkesterelskere.


Supre solister

Cecilie Ødegården og Eirik Krokfjord er solister i Brahms verk denne siste marshelgen.

Eirik Krokfjord er oppvokst og også bosatt i Lørenskog. Han har sin utdanning fra Norges Musikkhøgskole, og har vært elev av Yngve Søberg siden 2015. Interessen for musikk og kultur ble vekket og stimulert tidlig. Krokfjord begynte å ta pianotimer hjemme i Lørenskog som seksåring før han året etter supplerte med å innta klarinettrekken i Lørenskog 1. Skolekorps. Han holdt det gående både på tangenter og klaffer til han søkte seg inn på musikklinja på Lillestrøm videregående, da med sang som hovedinstrument.

           I dag er Krokfjord en svært ettertraktet solist som har opptrådt med blant andre Oslo-Filharmonien, Kringkastingsorkesteret, Det Norske Solistkor og Barokkanerne. Dette er tredje gang at har er solist i «Ein deutches Requiem».

            – Hvordan vil du beskrive denne musikken?

            – Jeg liker skikkelsen jeg gestalter i Brahms' rekviem veldig godt - den fordømte plikten det er å være den som trer frem, og stiller de tunge spørsmålene på alles vegne, minner meg om fader Mapples preken i Moby-DIck - som i egen oversettelse lyder: «Skipskamerater, Gud har kun lagt én hånd på deres skuldre; begge hans hender tynger meg.» Det rimer også med hvordan jeg opplever musikken, nemlig at den søker å være bunnløst ærlig i all sin nøkternhet, sier Krokfjord. Han legger til at han gleder seg veldig til å jobbe med Romerike Symfoniorkester igjen.

Den andre solisten er Cecilie Ødegården, opprinnelig fra Biri. Hun har vært fast ansatt ved Den Norske Opera & Ballett siden 2013, og har diplom i utøvende klassisk sang fra Norges Musikkhøgskole. Den svenske operastjernen og professoren Håkan Hagegård har uttalt følgende om Ødegårdens kvaliteter: «Cecilie besitter ett ovanligt vackert material i rösten. Hon är så musikalisk, ock berör sin publik på ett osedvanligt attraktivt sätt.»


Storslått feiring

Romerike Symfoniorkester har 50-årsjubileum i 2019. Samtidig er det 20 år siden Nittedal Bygdekor framførte sitt første store klassiske verk med orkester. Dobbeltjubileet feirer de sammen med prosjektsangere fra hele regionen og innleide krefter.

Musikalsk leder for helgens konserter, Gjermund Bjørklund, understreker at dette er et spennende samarbeid mellom profesjonelle og amatører, som får fram det beste i alle.

- Hva er det mest verdifulle i den prosessen som kulminerer med de to konsertene?

- Romerike symfoniorkester er en del av mange gode amatørorkestre rundt i landet som bidrar til å kunne fremføre den store orkestermusikken i regionene, ikke bare i byene. Romerike Symfoniorkester har også gjennom sitt arbeid med profesjonelle solister og dirigenter satt Romerike på den kulturelle dagsorden gjennom årtier, for eksempel gjennom konserter i aulauen på Lillestrøm videregående skole med Robert Levin og Eva Knardal tilbake på sekstitallet. Slik har også Nittedal Bygdekor gjort,i tillegg til den jevne kulturelle aktiviteten i mindre format som disse gruppene representerer. Og tenk på hvor mange som har vært med i disse ensemblene gjennom alle disse årene! Og alle de unge solistene som har hatt sin debut med enten orkestret eller koret.

- Du har dirigert mange store klassiske verk, hva kan publikum forvente seg denne gangen?

– Publikum kan forvente uendelig vakker musikk fra det lyseste av alle rekvier. Orkester og kor med innleide musikere, solister og dirigent løfter hverandre og formidler med ekte spille- og syngeglede.


NØKKELFAKTA

• «Ein deutsches Requiem» av Johannes Brahms framføres lørdag 30. mars i Lillestrøm kirke og søndag 31. mars i Kulturverket Flammen, Nittedal. Begge dager kl 18.00.

• Medvirkende: Romerike Symfoniorkester, Nittedal Bygdekor med prosjektsangere, solistene Cecilie Ødegården (sopran) og Eirik Krokfjord (baryton), dirigent Gjermund Bjørklund.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags