Karen Patricia Lea til Sandbekkstua

Av
DEL
Stillestående flyktighet

LeserbrevKunstneren sier selv om utstillingen: "Arbeidene mine er ofte som små innblikk i en pågående utforskingsprosess; et åpent prosjekt som aldri avsluttes, men antar nye former. Som regel tar jeg utgangspunkt i stills fra TV-serier, youtubevideoer, reklame, sosiale medier; alle typer bilder som omgir oss.

      Hensikten er ikke å referere til spesifikke personer eller hendelser, men heller gi inntrykk av noe abstrakt gjenkjennelig - flyktighet og noe fastlåst på samme tid. Tiden som synes å gå fortere og fortere, det paradoksale i at ting kan leve digitalt for evig, samtidig som de kan være glemt innen få sekunder; frosne bilder som befinner seg i et vakuum mellom før og etter.

      De samlede fragmentene blir så satt sammen igjen på forskjellige måter og gjennom ulike teknikker: hva kan tas bort, viskes ut, framheves, roteres og settes sammen for å forandre det visuelle inntrykket? Kan narrativet i bildet bli et annet enn i utgangspunktet, og hvor ender det i så fall opp? Ved å ta utgangspunkt i en allerede overmettet bildekultur synes jeg det er interessant å jobbe med problemstillingen om hva som fremdeles kan fortelles og oppleves visuelt, og hvordan et arbeid aldri kan være et nytt avsluttet bilde, men et nytt utgangspunkt.

      Den opprinnelige konteksten gir etter for en annen fortelling, avhengig av den som ser, og lesningene blir i prinsippet ubegrenset. Det er min mening at den subjektive tolkningen må få en legitim plass utenfor original kontekst og trenger ikke sammenfalle med kunstnerlig intensjon. Nettopp derfor tror jeg at det visuelle ikke har utspilt sin rolle selv om bilder og farger omgir oss på så mange måter hver dag.

      Maleri har lenge vært en slags base for arbeidet, et utgangspunkt for videre utforskning og forgreininger over til andre uttrykk, som tegning, objekt, tekst og broderi. Arbeidet med tekst bunner også i en interesse for medier og språk, og utgangspunktet er ofte sitater og transkribert dialog; hvordan betydningen påvirkes av den umiddelbare sammenhengen og omgivelsene, hva som kan være meningsbærende i noe som ved første øyekast synes meningsløst.

      Bearbeidelsen av stills har jeg også begynt å utforske gjennom korsstingsbroderi: hver piksel blir til et korssting, det digitale og analoge sammensmeltes. Gjennom den prosessen blir arbeidet med tid noe spesfikt; et lite, fryst øyeblikk blir gjenskapt gjennom en tilmålt tidkrevende prosess. "

      Karen Patricia Lea er født i 1985 og har studert ved Einar Granum Kunstfagskole og Strykejernet Kunstskole i Oslo. I tillegg har hun en mastergrad i Kunsthistorie fra Universitetet i Oslo. Hun bor og arbeider i Ås.

Hjertelig velkommen til utstillingåpning  i Rælingen kunstforening, Sandbekkstua lørdag 30.mars kl 1200!

Svein Grini spiller på åpningen.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags