Bedrag i bare nettingen

BYR PÅ NYE SKULPTURER: Lene Kilde (34) fra Rælingen viser nye sider av seg selv som kunstner på utstillingen i Galleri Ramfjord i Oslo, som åpner lørdag.    FOTO: LISBETH ANDRESEN

BYR PÅ NYE SKULPTURER: Lene Kilde (34) fra Rælingen viser nye sider av seg selv som kunstner på utstillingen i Galleri Ramfjord i Oslo, som åpner lørdag. FOTO: LISBETH ANDRESEN

Artikkelen er over 3 år gammel

Lene Kilde (34) var redd hun skulle bli «hun derre ståltrådkunstneren». Nå har hun skiftet til netting. Per Erik Fallet

DEL

Slik deler du abonnementet ditt med andre i din husstand! 

– Etter tre år med ståltrådskulpturer var det helt nødvendig for meg å ta noen nye valg. Jeg følte på et tidspunkt at jeg hadde gjort så mange arbeider i det materialet at jeg var i ferd med å bli «hun derre med ståltråden». Jeg ønsket ikke akkurat det som mitt kunstneriske varemerke, smiler 34-åringen fra Rælingen.

Klipper arm

Vi møter henne i et av verkestedene på høyskolen på Kjeller der hun har hospiteringsplass etter for lengst fullførte masterstudier i produktdesign. Det er to dager til utstillingsåpningen i Galleri Ramfjord på St. Hanshaugen i Oslo.

– Nesten alle skulpturene mine er på plass i en helt ny del av galleriet. Det er bare noen detaljer på denne som gjenstår, så er alt klart, sier Kilde og klipper videre på nettingen som skal gi antydning om en arm på skulpturen med hender som holder en gul støvel.

Forvirrer

Selv om hun har beveget seg bort fra materialet ståltråd, har hun tatt med seg den visuelle magien hun alltid har tilført skulpturene sine – og har sågar forsterket den ytterligere i materialspennet mellom netting (også den i stål) og betong – og ikke minst bruken av luft.

Et kjapt blikk på noen av Kildes nye kunstverk, kan forvirre så vel øye som hjerne – eller motsatt om du vil. Det er bare å ta en titt på «jenta med hopptauet».

– Det blir som et kort optisk bedrag? synes du ikke, spør Kilde.

Og det er slik hun vil at flere av de nye skulpturene skal framstå – illusjonsskapende, gåtefulle og sterke.

Opp dra dypet

– Jeg arbeider mye med å minimalisere bruken av netting, slik at de som ser kunsten min skaper resten av kunstverket i eget hode. Tomrom – eller luft om du vil – blir som pauser i et musikkstykke. Det må til for å skape helheten i uttrykket, sier Kilde.

Med tanke sin egen kunstnerisk utvikling, er hun både tilfreds og selvsikker.

– På relativt få år har jeg fått gjort mye spennende. «Muskatnøttprinsessen» i betong på 7,5 tonn som står på havbunnen i et av verdens undersjøiske underverk på Grenada, og utallige utstillinger med ståltrådskulpturer i inn- og utland. Og nå dette, hvor jeg har tatt med meg både betong og stål og kombinert materialene på en ny måte, tungt og lett på samme tid. Jeg er på rett vei – opp fra dypet og opp i lys og luft, ler Kilde, som gleder seg stort til utstillingsåpning lørdag klokka 18.

Begeistret gallerist

Gleder seg gjør også kjæresten, kunstner Håkon Engesæth Danielsen, som stiller ut sammen med Kilde i Galleri Ramfjord.

Lene Kilde

Alder: 34 år

Bosted: Rælingen

Yrke: kunstner/designer

Utdanning: Master i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus

– Ikke minst på vegne av Lene. Hun har virkelig kommet videre etter å ha tatt ut det hun kunne av ståltråden. Det er fantastisk det hun nå får til, sier han.

Også gallerist Elisabeth Ramfjord er svært begeistret for Kildes skulpturer.

– Jeg har arbeidet med Lene i fire år. Hun en er unik kunstner med et stort talent. Jeg har virkelig tro på henne, og det er jeg ikke alene om. Tilbakemeldingene jeg får og har fått på Lenses skulpturer er utelukkende positive. Det hun gjør er utrolig godt gjort, sier Elisabeth Ramfjord.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags