– Jeg venter spent på avdukingen neste år

Munch: Kunstverket «Hode ved hode» ble avduket 27. april. Foto: Avinor

Munch: Kunstverket «Hode ved hode» ble avduket 27. april. Foto: Avinor

Av
DEL

KommentarMunchmuseet har inngått en avtale med Avinor om å vise originalverkene til Edvard Munch på Oslo Lufthavn de neste ti årene. Først ut er maleriet «Hode ved hode» (1905) og en trykkstein, tilhørende litografiverket «Løsrivelse» fra 1896.

Like etter den tyske okkupasjonen av Norge testamenterte Edvard Munch brorparten av sine verker til Oslo kommune. Munch skrev om sine verker at «Oslo kommune får mine etterlatte kunstverker, tegninger, tresnitt, litografier, raderinger samt treplater til tresnitt, litografiske stener, samt graverte kobberplater.»

Gavene fra Edvard Munch til Oslo kommune omfattet rundt 1.100 malerier, 18.200 grafiske blad, 6.800 tegninger, noen skulpturer og trykkplatene til hans grafiske arbeider.

Siden Munchmuseets åpning i 1963, har det å gjøre kunstverkene til Edvard Munch tilgjengelig for offentligheten – og folk flest – vært det viktigste mandatet til Munchmuseet.

Mandatet har innebåret at Munchmuseet har inngått en rekke samarbeid – både nasjonalt og internasjonalt – om vise kunsten til Edvard Munch.

Ikke minst har kunsten til Munch blitt satt i sammenheng med kunstnere i vår samtid. I utstillingsserien +Munch har Munchmuseet stilt ut kunsten til Munch, vegg til vegg med Bjarne Melgaard, Mapplethorpe, Asger Jorn, Lena Cronqvist og Per Inge Bjørlo.

Sistnevnte står for øvrig også for seks av skulpturene som står i henholdsvis ankomsthallen, avgangshallen og togstasjonen på Oslo Lufthavn.

Gjennom samarbeidene forsøker Munchmuseet å gjøre Edvard Munch relevant i livene våre. Ved å sette dem i en sammenheng med andre viktige kunstnere i utstillingsrekken +Munch har det vist seg å være svært effektivt.

170.000 besøkende fikk med seg Munchmuseets utstilling «Van Gogh + Munch», langt flere enn museets samlede besøkstall året før. Spørsmålet er om det å vise kunsten til Edvard Munch i et monter på Oslo Lufthavn vil være like effektivt.

Nordmenn reiser mer og mer for hvert år som går. Oslo Lufthavn sender årlig mange hundre tusener av gårde på travle utenlandsreiser.

I fjor reiste vi 23 millioner ganger, og det forventes å øke dette året også. Nettopp på grunn av den nye, travle hverdagen vi har er det desto viktigere å oppleve kunsten. Å roe ned, observere et øyeblikk, fanget i et maleri, kan være verdifullt i en tid der vi er omringet av reklameplakater og hverdagens stress og slit.

kunsten til Edvard Munch kjennetegnes ved Munchs evne til å fange øyeblikk, landskaper og sinnsstemninger i et maleri.

Slik er også «Hode ved hode « (1905) som henger på Oslo Lufthavn. Motivet i maleriet er en tilsynelatende naken mann med et tomt blikk som omfavnes av en like naken kvinne med lukkede øyne. Øyeblikket synes å være like trist som det er kjærlig.

Det minner nærmest om en siste kveld der paret kan sitte hode ved hode, bryst ved bryst. Liksom Munchs øvrige malerier, er «Hode ved hode» (1905) like ekspresjonistisk som malerens andre verker.

Edvard Munch har fanget en sinnsstemning, et uttrykk for tristhet, inn i et maleri som reisende fra Oslo Lufthavn kan ta en pause og betrakte før de løper videre til gaten flyet deres flyr fra.

Kunstverkene til Munch skal stilles ut på Oslo Lufthavn i ti år framover, og hvert år skal verket byttes ut med et nytt verk. Kunstnerskapet til Edvard Munch er ikke bare viktig på grunn av hans rykte, mens også fordi kunstnerskapet hans er en tidskapsel av norsk kunsthistorie som institusjoner som Munchmuseet må forvalte på en god måte.

Det tror jeg de gjør med samarbeidet om å tilgjengeliggjøre kunsten til Edvard Munch på Oslo Lufthavn. Selv venter jeg spent på avdukingen av et nytt verk neste år.

Hver måned skriver Rauand Ismail om kunst i Romerikes Blad.

Kunstserien startet høsten 2017 og skal vare et år. Spalten er finansiert av Fritt Ord.

Ismail har tidligere i serien tatt for seg kunstverkene i Elvebredden kunstpark i Skedsmo.

Rauand Ismail er fra Skedsmokorset, nå bosatt i Oslo.

Han er kunstkritiker for tidsskriftene Periskop og Minerva og har kuratert utstillingen «Slow/Fast Cycle», som nå vises i Akershus kunstsenter.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags