Rått og ærlig om overgrep og omsorgssvikt

Av

InnsendtBokomtale

Tittel: Kinderwhore
Forfatter: Maria Kjos Fonn
Utgivelse: 2018

Tittelen kan forvirre eller avskrekke hvem som helst, men Kinderwhore er en klesstil som inkluderer en kort dukkeaktig kjole og kraftig øyesminke, en slik som Courtney Love rocket på 90-tallet. Det er i hvert fall én betydning av ordet. Det er denne stilen moren til Charlotte foretrekker når hun går ut om kveldene på jakt etter stadig nye menn, i en evig pillerus. I mellomtiden er Charlotte alene hjemme og skriver historier om karakterene Redd og Lei seg.

Charlotte er 12 når hennes nye stefar begynner å komme inn til henne om natten. Hvordan blir livet etter en oppvekst som er ubegripelig traumatisk? Dette er en knallsterk roman som følger Charlotte i årene mot voksenlivet, og de er mildt sagt mørke og vonde. Mens selvforakten øker, blir Charlotte mer og mer destruktiv og grenseløs.

At hun etterhvert begynner å forsyne seg av pillelageret til moren, tar overdose, og til slutt blir innlagt på psykiatrisk avdeling virker nesten uunngåelig. Det er også her historien blir virkelig interessant. Maria Kjos Fonn åpner dørene til både institusjonen og til Charlottes innerste, og med kyndighet og klokskap skriver hun fram en livshistorie som setter dype spor hos leseren.

Dette er en så sterk roman at det skjærer i hjertet mens du leser. Jeg anbefaler likevel alle å holde ut (noe man uansett gjør, for boken er vanskelig å legge fra seg), for historien er heldigvis ikke uten lyspunkt. Handlingen er rystende, men også håpefull. Jeg vil si at dette er en fortelling som i første rekke handler om mestring og overlevelse.

Romanen er lett å komme inn i og den griper tak i deg fra første side. Språket er stilsikkert og skifter mellom å være poetisk og realistisk, hardt og mykt. Lesingen flyter av gårde uten anstrengelse. Forfatteren skriver troverdig og sterkt om alvorlige temaer, og det blir aldri overtydelig eller for sentimentalt. Dette virker ekte, og det er tydelig at Kjos Fonn har gjort grundig research om overgrepstemaet.

En minnerik og sterk roman som det er umulig å ikke bli berørt av. Den vil sitte i kroppen lenge.

Kinderwhore ble nominert til både Brageprisen og P2-lytternes romanpris for 2018.