– Stas å gi ut egen bok

STOLTE: Elevene i påbyggingsklassen på Rælingen videregående, er stolte av å ha gitt ut boka «Stemmer fra litteraturen». Her er noen av elevene. Michael Hasso (18) fra Strømmen, Oda Lunder (18) fra Lillestrøm, Vina Jaber (19) fra Skjetten, Shqipton Tahiri (19) fra Flateby, Amir Kaled (19) fra Skjetten og Moa Asan (19) fra Strømmen. Foto: Stine Strandhaug

STOLTE: Elevene i påbyggingsklassen på Rælingen videregående, er stolte av å ha gitt ut boka «Stemmer fra litteraturen». Her er noen av elevene. Michael Hasso (18) fra Strømmen, Oda Lunder (18) fra Lillestrøm, Vina Jaber (19) fra Skjetten, Shqipton Tahiri (19) fra Flateby, Amir Kaled (19) fra Skjetten og Moa Asan (19) fra Strømmen. Foto: Stine Strandhaug

Artikkelen er over 2 år gammel

RÆLINGEN: Denne klassen består av elever fra 15 ulike nasjonaliteter. De har ikke mye erfaring med å skrive, men nå har de gitt ut bok.

DEL

Elevene i påbyggingsklassen på Rælingen videregående har nå fått særemnet sitt publisert i den nye boka «Stemmer fra litteraturen».

– I starten tenkte jeg at dette kom til å være kjedelig, og mange av setningene var tunge å lese. Jeg måtte lese det igjen og igjen for å forstå innholdet, men etter hvert synes jeg det ble ganske spennende. Jeg klarte å kjenne meg igjen i flere ting i tekstene, sier Michael Hasso (18) fra Strømmen.

Han er en av elevene som går i påbygningsklassen på Rælingen videregående som nå har vært med å ha gitt ut boka «Stemmer fra litteraturen». Dette er et pilotprosjekt hvor elevene har lest to norske litterære tekster hver, enten i grupper eller alene. De har sammenlignet tekstene, og deres tekstanalyse har nå blitt utgitt i bokform. Dette er rett og slett særemnet deres mellom to permer.

Et pilotprosjekt

Elevene har jobbet med ulike temaer underveis i prosessen. Noen av temaene de har jobbet med var barndom og oppvekst, mot og motmakt og kjønnsroller.

Hasso og hans gruppe har hatt om temaet barndom og oppvekst, og har lest og sammenliknet bøkene «En født forbryters dagbok» av Johan Borgen og «Beatles» av Lars Saabye Christensen.

– Jeg hadde nok ikke lest disse tekstene om det ikke hadde vært for skoleoppgaven, men jeg synes egentlig det var ganske interessant. Og det er veldig stas å gi ut bok. Dette er bra å ha på CV-en, forteller Hasso.

Bokutgivelsen på Rælingen videregående inngår som et pilotprosjekt i en ny satsing fra forlagsbransjen og Kopinor som heter Elevforlaget. Det er et nytt gratis undervisningsopplegg på nett der elever får skrive og publisere sin egen bok, som lanseres til høsten. Målet er at dette skal bidra til å øke oppmerksomheten om opphavsrett og om publiseringsarbeid – om det arbeidet som ligger bak å lage en bok.

Kjetil Nordengen fra forleggerforeningen synes det har vært spennende å følge klassen på Rælingen videregående i prosessen.

– Jeg vil bare presisere at det som standardløsning i gratistilbudet fra Elevforlaget vil være snakk om å få publisere en ebok (ePub) i Elevforlagets bokhylle. Men det er også mulig å lage trykkeklare filer, og det har vi altså gjort med elevene på Rælingen videregående, sier han.

Ble bokbadet

Elevene som har utgitt boka var nylig med på et bokbad på Rælingen bibliotek hvor de fikk en rekke spørsmål om prosessen fra sine lærere.

Oda Lunder (18) fra Lillestrøm og Vina Jaber (19) fra Skjetten har hatt om kjærlighet og kjønnsroller og har lest «Kristin Lavransdatter. Kransen» av Sigrid Undset og «Den store dagen» av Reidun Elise Foldøy.

– I dette prosjektet har vi fått set ting fra ulike perspektiver, kjønnsmønstrene og kvinnesynet i tekstene kan vi kjenne igjen flere steder i verden også i dag. Jeg synes at vi har blitt mer opplyste om norsk litteratur, og har lært masse underveis i prosjektet. Det var litt skummelt å få masse spørsmål på bokbadet, men det er gøy å ha vært med på å ha gitt ut bok, forteller Lunder.

– Uerfarne skribenter

Norsklærer Anne Solbakken på Rælingen videregående er stolt av det elevene hennes har fått til.

– Dette er en gruppe elever som er uerfarne lesere og skribenter, og vi har 15 ulike nasjonaliteter i klassen. De har gjort en kjempejobb i denne prosessen. Det som er så gøy med denne boka er at ekte produkt som elevene har laget fullt og helt selv, sier Solbakken.

– Hvordan klarer dere å vekke oppmerksomheten for norsk litteratur for en gruppe som ikke er vant til å lese?

– Det krever tålmodighet, og at vi som lærere er genuint opptatt av elevene. Vi har hele tiden forsøkt å finne tekster som passer til hver enkelt elev, og har underveis tipset dem om litteratur som de kan kjenne seg igjen i, sier Solbakken.

FAKTA

Påbyggingsklassen på Rælingen videregående har vært med et pilotprosjekt i regi av Kopinor og forlagsbransjen hvor elever selv får gi ut egen bok.

Elevene har jobbet med særemnet i norsktimene. De har sammenliknet to litterære, norske tekster og analysen er nå utgitt i boka «Stemmer fra litteraturen».

Boka er trykket opp i 50 eksemplarer, og finnes også som e-bok,

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags