Ja til Rosa sløyfe – Cirkle K satser på ny rekord

ROSA: Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, i den sammenheng kan man støtte aksjonen ved å kjøpe en "rosa" kaffe.

ROSA: Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, i den sammenheng kan man støtte aksjonen ved å kjøpe en "rosa" kaffe.

Gjennom hele oktober kommer hundrevis av Cirkle K stasjoner til å samle inn penger til støtte for brystkreftforeningen.

DEL

De siste sju årene har ansatte og kunder i Circle K vært med på å samle inn om lag 27 millioner kroner til kampen mot kreft.

– Jeg veldig lyst til å se oss slå fjorårets innsamlingsrekord ned i støvlene, sier norgessjef for Circle K, Sverre Rosén.

Kjempeengasjement

I Akershus var det Circle K E6 på Berger som i fjor samlet inn mest penger til innsamlingsaksjonen.

Totalt samlet stasjonen på Berger inn ca. 62 000 kroner til brystkreftforeningen, tett etterfulgt av Circle K E6-Minnesund og Circle K Fjellhamar.

Besøkende ved Circle K stasjoner kan i år, som tidligere år, støtte aksjonen ved å kjøpe «rosa» produkter. Bilvask, kaffe og diverse effekter er å få kjøpt rundt omkring i landet, samtidig som flere stasjoner ofte kommer opp med egne ideer for å støtte kreftforeningen.

– Aksjonen skaper et kjempeengasjement rundt omkring i hele landet. Kreativiteten bobler fritt på stasjonene, og jeg gleder meg virkelig til å få med meg alle de lokale initiativene og stuntene i år, sier Rosén.

KREATIVT: Rosa bilvask er en av tjenestene man kan kjøpe for å støtte årets Rosa sløyfe-aksjon.

KREATIVT: Rosa bilvask er en av tjenestene man kan kjøpe for å støtte årets Rosa sløyfe-aksjon.

Ni kvinner hver dag

Hver dag er det ni kvinner i Norge som får den grusomme beskjeden om at de har fått brystkreft.

– Ingen får nøyaktig den samme kreftsvulsten, og en behandling som fungerer hos noen, kan ha liten effekt hos andre. Persontilpasset behandling er fremtiden. Det handler om å gi hver enkelt en behandling som vi på forhånd vet at vil ha effekt, sier styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne, mener persontilpasset behandling kan bidra til en mer treffsikker behandling av brystkreft i fremtiden.

Styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne, mener persontilpasset behandling kan bidra til en mer treffsikker behandling av brystkreft i fremtiden.

Noen er så heldige at de blir friske etter en operasjon. Andre må gjennom en lengre behandlingsperiode fylt med cellegift, stråling og hormonbehandling.

Det er derfor temaet på årets Rosa sløyfe-aksjon er «Rosa forskjellsbehandling».

– Med slagordet «Ja til rosa forskjellsbehandling» mener vi at alle brystkreftpasienter er forskjellige og bør få skreddersydd behandling. Alle skal få den beste behandlingen, men alle skal ikke ha den samme behandlingen, sier Utne.

– I år er det forskningsprosjekter på persontilpasset brystkreftforskning midlene skal gå til. Det vil bidra til at vi i fremtiden kan gi enda mer treffsikker brystkreftbehandling, legger hun til.

Om brystkreft

  • Brystkreft er den hyppigste kreftformen hos kvinner med rundt 3500 nye tilfeller hvert år. Det er ni kvinner som får diagnosen hver dag.
  • I dag lever nesten 48 000 personer i Norge som har eller har hatt brystkreft.
  • 34 menn fikk brystkreft i 2017.
  • Andelen kvinner som overlever brystkreft er økende. Ifølge Kreftregisteret lever 90,4 prosent av alle kvinner som får brystkreft fem år etter at de fikk diagnosen. 586 kvinner og 8 menn døde av brystkreft i 2017.

Kilde: kreftforeningen.no

Artikkeltags