Gå til sidens hovedinnhold

Derfor er de rosa

Bidrar med 300.000 kroner til kreftforskningen:

Artikkelen er over 5 år gammel

Mange har nok sett de nye rosa «traktoreggene» og lurt på hva som er årsaken. Felleskjøpet gir deg svaret.

Slik deler du abonnementet ditt med andre i din husstand! 

– Dette er et samarbeid mellom Felleskjøpet, bøndene og produsenten Trioplast og Tama. For hver rull med rosa plast vil 30 kroner gå til Bryskreftforeningen, sier kommunikasjonsrådgiver Cato Fagermoen i Felleskjøpet.

Ideen til de rosa høyballene kommer fra New Zealand.

Mange av bøndene i landet er kvinner, og de ville veldig gjerne rette oppmerksomheten mot kreft og kreftforskning.

Det var under fjorårets Agroteknikkmesse på Lillestrøm at de rosa ballene, først ble vist.

– Da var interessen stor blant bøndene, og salget startet i februar, forteller Fagermoen.

– Fra nå og utover sommeren vil det dermed være veldig mange rosa høyballer ute og se langs veiene, fortsetter han.

– Viktig å synliggjøre

En av de ansvarlige bak prosjektet, Jan Håvard Kingsrød i Felleskjøpet håper at initiativet vil skape mye oppmerksomhet.

– Vi håper at dette skal vekke nysgjerrigheten til folk. Spesielt barn og unge er flinke til å se forandringer, noe rosa høyballer må sies å være. Håpet er da at dette vil starte en debatt og samtaler om kreft og brystkreft, sier Kingsrød.

Tidligere har Felleskjøpet fått forespørsler om å lage plast i forskjellige farger, men da har det ikke vært en grunn til å gjøre dette.

– Når det derimot er for å fremme forskning på kreft, var dette en idé vi alle tente på. Til nå må vi si at det har skapt en del oppmerksomhet, fortsetter Kingsrød.

 

300.000 kroner

Felleskjøpet tror at de til slutt skal ha samlet sammen 300.000 kroner til Brystkreftforeningen.

– Vi ser at mange har besluttet å kjøpe den rosa plasten i stedet for den vanlige hvite, så foreløpig går dette veldig bra. Det er allikevel viktig å bemerke at det ikke bare er pengene som er viktig. Rundballene vil stå stille, men synlig og fortelle meningene rundt ballene.

Felleskjøpet har i tillegg startet en konkurranse på Instagram.

Med emneknaggen #rosaballer, kan alle sende inn sine bilder av de rosa rundballene. Da er du med i trekningen av gavekort fra selskapet.

– Ballene kommer til å være synlig veldig lenge, og håpet er at flere tar del i konkurransen. Da vil flere få mer kunnskap om kreft og brystkreft.

FAKTA

  • Brystkreft er den hyppigste kreftformen blan kvinner i verden.
  • Hver 12. kvinne i Norge opplever å få brystkreft.
  • I 2014 fikk 3.324 kvinner påvist brystkreft.
  • Menn kan også få brystkreft. I 2014 ble 24 menn diagnostisert med brystkreft.
  • Risikoen for brystkreft øker med alderen. ca. 80 prosent av dem som rammes er over 50 år.
  • Andelen kvinner som er i live fem år etter å ha blitt diagnostisert har økt kraftig. På 70-tallet var andelen 68,8 prosent. I 2015 var det over 90 prosent.
  • KILDE: Brystkreftforeningen

 

Kommentarer til denne saken