Telefonfeilen påvirket en rekke av kommunens tjenester.

– Trygghetsalarmer virker ikke, sier kommunikasjonssjef Kristian Westgård i Nittedal kommune mandag morgen.

Kommunen holdt da på å kontakte alle berørte. Til sammen er det 228 personer med trygghetsalarm i Nittedal.

– Legevakta og sentralbordet er også uten telefon, men her har vi satt opp løsninger der du kan ringe det samme nummeret og bli ruta fram via mobiltelefon. Konsekvensen kan være lengre ventetid.

Har du spørsmål om korona, ber kommunen om at du ringer den nasjonale hjelpetelefonen på nummer 815 55 015.

– Feilen hos Telenor skal ha å gjøre med en vannlekkasje i Oslo. Vi håper å ha linjene oppe igjen så fort som mulig, sier Westgård.

Telenors pressevakt sier dette til Varingen klokka 10:

– Det har vært vannlekkasje på en site som har berørt telefonitjenester i Nittedal, sier pressekontakt Fredrik Tangeraas:

– Årsaken er sannsynligvis et tett dreneringsrør. Entreprenørene våre og brannvesenet har pumpet ut alt vannet og startet med tørking. Vi jobber med å få rettet feilen og håper å få i gang fasttelefoni til klokka 13.00.

Klokka 10.45 kommer det melding om at telefonlinjene er oppe og går igjen.

Det var under gravearbeidene for å rette opp vannbruddet i Oslo, at en telefonkabel ble revet over, etter det Varingen skjønner.