Med denne sprekken i bremseskivene kjørte vogntoget på motorveien

Med denne sprekken i bremseskivene kjørte vogntoget på E6.

Med denne sprekken i bremseskivene kjørte vogntoget på E6. Foto:

DEL

Skaff deg RB+ og les alt – 5 kroner for 5 uker!

Torsdag ble et vogntog stanset i kontroll på Jessheim av Statens vegvesen sine kontrollører.

Sjåføren kom fra utlandet og hadde levert last i Norge.

– Hengeren så ut som den kunne trenge en grundigere sjekk, og det ble oppdaget sprekker i bremseskivene. Det var særlig på ett hjul hvor sprekken var så stor at det var fare for at bremseskiva delte seg. Skjer det, har man ikke bremser på det hjulet. En annen ting er at store metalldeler kan falle av og skade andre kjøretøy eller fotgjengere, sier Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen.

Vogntoget ble stoppet under en vanlig kontroll ved Statens vegvesens kontrollstasjon ved E6 på Jessheim.

Dansk henger

Hengeren var dansk, mens bilen var fra Bulgaria. Det var den danske hengeren som var i dårlig forfatning. Den fikk bruksforbud og måtte repareres på stedet. Det ble gjort og vogntoget kjørte videre torsdag kveld.

– De andre sprekkene var ikke større enn at hengeren kunne kjøres til verksted, sier Rogneby.

– Er det mange slike feil?

– Det er altfor mange i forhold til hva det bør være. Det bør ikke være noen sånne. Vi har sett eksempler på at bremseskiver deler seg når vi kjører trykktest, og det er skummelt, sier Rogneby.

Kontrollørene i Statens vegvesen er klare for vintersesongen.

– Vi har trykket oppe slik vi pleier.

– Juks i bransjen er økende

Innsatsen deres til tross, man sliter hardt med å få bukt med juks og feil i transportbransjen.

– Juks og fanteri i bransjen er dessverre økende. Det er juks med kjøre- og hviletid, og vi ser, for eksempel, overraskende ofte manipulering for å unngå å fylle AdBlue.

AdBlue omdanner skadelig NOx fra dieseleksosen til harmløst nitrogen og damp og reduserer utslippene av nitrogenoksider (NOx).

Siden 2005 har lovgivning om dieselkjøretøy i EU krevd en drastisk reduksjon av NOx-utslipp. Produsenter av kjøretøy, først og fremst trailere, har derfor ofte utstyrt bilene med et system som imøtekommer kravene om mindre utslipp. AdBlue er ikke et tilsetningsstoff til drivstoff, men fylles på en egen AdBlue-tank på kjøretøyet. En dashbordindikator viser når den må fylles på.

– Da vi begynte å sjekke dette grundigere, viser det seg at vi overraskende ofte finner manipuleringsbokser som er gjemt i bilens ledningsnett som lurer bilen til å tro at det er AdBlue på tanken. Uten AdBlue forurenser bilen like mye som en gammel diselbil, sier Rogneby.

Foreløpig er det ingen sanksjonsmuligheter i Norge når dette oppdages ut over at bilen må settes tilbake i original stand.

I denne artikkelen kan du se video av hvor farlig det kan være hvis bremseskiven deler seg.

Bjørn Uno Rogneby

Bjørn Uno Rogneby

Artikkeltags