Sa opp jobben for ferietur

EVENTYRLYSTEN: Jarle Eek har vært i 25 land og 18 stater på motorsykkelen. Nå vil han ut på den lengste turen i hele sitt liv. Foto: Marius wærhaug Madsen

EVENTYRLYSTEN: Jarle Eek har vært i 25 land og 18 stater på motorsykkelen. Nå vil han ut på den lengste turen i hele sitt liv. Foto: Marius wærhaug Madsen

Artikkelen er over 5 år gammel

De fleste bruker ferie som en pause fra arbeidslivet. Jarle Eek håper derimot at å kjøre verdens lengste vei på motorsykkel skal forandre livet.

DEL

Vi finner Jarle i sofaen foran sin 65 tommers tv-skjerm i Mogreina utenfor Jessheim. Den luksusen blir det slutt på til våren.

Da skal han krysse hele det amerikanske kontinentet fra topp til bånn via den panamerikanske highway. Også kjent som verdens lengste vei.

– Nå har jeg hatt fire runder med vaksinering. Tre sprøyter mot Hepatitt B, tre mot rabies, og et par til for gulfeber, den mest alvorlige helsetrusselen på denne turen. Og jeg er ennå ikke ferdig, sier han.

Livets lengste tur

Motorsykkelen han bruker er en BMW F800GS Trophy fra 2012. Han beregner at turen tar rundt ni måneder og blir over 33.000 kilometer lang.

Samboeren i nærmere 20 år, Nina Hagenes, syns det lange fraværet er helt greit.

– En måneds tid er det lengste han har vært borte før. Men han må jo få lov til å leve ut drømmen sin. Da kan jeg gjøre min hobby, som er agility-trening med hund, i forskjellige mesterskap i Europa neste sommer. Jeg bare håper han får med seg noen reisekamerater sier Hagenes.

Men det er ikke Jarle så sikker på om han vil. Han starter turen sin med å kjøre til London og sende sykkelen med fly derfra til Anchorage i Alaska. Der starter selve reisen.

– Jeg kjenner noen amerikanere der nede jeg skal møte, og vi har snakket om kjøre litt sammen. Men jeg er ikke sikker på om jeg vil det. Jeg vil kunne velge hvordan jeg vil kjøre selv, om det er i ti timer en dag, eller to timer den neste. Men i de litt utrygge områdene som Colombia og Honduras hadde det vært nyttig å være flere syns Nina, sier han.

Til daglig jobber Jarle som løsningsansvarlig innen logistikk, i firmaet GS Hydro Norge AS på Frogner. Der har han nå spart opp en hel årslønn på i underkant av 400.000 kroner, som han trenger til turen.

Levert oppsigelsen

– Så leverte jeg nettopp oppsigelsen min i forrige uke. De spurte om jeg ville ta permisjon, men så tenkte jeg at jeg ønsker en forandring med denne turen og gjøre noe nytt når jeg kommer hjem. Jeg har tross alt vært i fast arbeid siden jeg var 17 år.

Som 17 åring startet han karrieren med å utdanne seg til skipsmekaniker i rederiet Texaco Norway AS, som ble lagt ned i 1986. Han er derfor i stand til å reparere sin egen sykkel.

– Jeg regner med at slitedeler vil gå i stykker på denne turen, og tar derfor med meg nye bremseklosser, kjedelås, lenker, drev, ekstra dekk, hjullager, styrelager, vaier til clutchen osv. I tillegg håper jeg på å sette opp et «back office» her hjemme, i tilfelle noe skulle gå galt.

Jarle skal montere en sender på sykkelen som viser plasseringen hans hvert andre minutt, til et kart som en av kameratene følger med på hjemme. Skulle han trenge en ny del, vil han få hjelp til å finne nærmeste verksted, eller få delen levert til sin plassering med ekspresslevering over natten.

Artikkeltags