Jesper (17) har allerede eget klesmerke

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Jesper Jansen (17) er en ung gründer med sitt eget klesmerke. Han har nettopp blitt plukket opp av et designerkollektiv som har troen på han.

DEL

– Jeg har alltid likt å tegne og være kreativ. Så begynte jeg å overføre designene til klær. At noen nå har lyst til å selge klærne mine er kjempekult, sier Jesper Jansen fra Jessheim. Kolleksjonen hans består av T-shirt og gensere som både gutter og jenter kan bruke, for det meste i svart og hvitt. Stilen er streetwear og klærne selges over nett.

Etter bare 2 år med eget klesdesign har Jesper allerede nådd langt med designerdrømmen. Med merket sitt Jazpa har han snart kolleksjon tre ute på markedet. Alle designene er tegnet for hånd, skannet inn og så fingjort på dataen.

Inspirert av frosker

– Det hele startet med at jeg jobbet litt mer med en design som jeg kalte Native American Frog. Gode tilbakemeldinger fra venner og familie gjorde at jeg bestemte meg for å prøve og trykke det på klær, sier Jesper.

Etter hvert kom ideen om å starte et eget merke han kunne lage klær under. Etter en del idémyldring og tenkning kom han opp med navnet Jazpa, som er en utforming av navnet hans Jesper.

Jesper henter inspirasjon fra ting han liker. Som for eksempel frosker.

– Native American Frog er inspirert av en frosk og en indianer, smiler Jesper. Han blir også inspirert av artister som blant annet Banksy og Keith Haring.

– De er artister som skiller seg ut og som har sitt eget uttrykk som man kjenner igjen, fortsetter Jesper. Han foretrekker ofte å tegne utendørs.

– Da drar jeg til steder hvor det er stille og rolig, og hvor det er lett å fokusere på å få alt ut av hodet. Jeg liker også å tegne når jeg er ute med venner. De gjør det de gjør, og så kan jeg bare sitte der og tegne, smiler han.

I sommer kom Jesper i kontakt med klesbedriften Tume som drives av unge talenter innenfor design. De var på leting etter nye unge artister som de kunne inkludere i designerkollektivet sitt.

Ungt talent

– Vi fikk inn veldig mange henvendelser fra folk som ville være en del av Tume, og valget falt blant annet på Jesper. Han beskrev seg selv veldig bra, og han hadde en veldig god tegnestil. Han kunne også vise til en del ting han hadde gjort tidligere, og vi så dermed at han kunne lage ting på egen hånd, sier leder av Tume, Frida Moen Ødegård.

Tidligere fokuserte Tume på å selge klær de selv hadde lagd, men nå har de gått over til å bli et designerkollektiv som fremmer unge artister.

– Vi startet opp Tume med den hensikt å produsere streetwear-klær som kunne passe både for gutter og jenter. De fleste andre klesprodusenter tilbyr kolleksjoner som er rettet mot hvert sitt kjønn, fortsetter Ødegård. Firmaet startet med å designe egne klær som de solgte over nett.

– Vi ønsker at unge kunstnere skal få muligheten til skape den stilen de selv vil, og samtidig produsere kvalitet, forteller Ødegård.

Artikkeltags