Gå til sidens hovedinnhold

Enige om bygging av dobbeltspor til 1,6 milliarder kroner

Artikkelen er over 2 år gammel

NCC signerte i dag millionkontrakten med Bane NOR om bygging av strekningen Venjar-Eidsvoll nord. Byggestart planlegges allerede i høst.

– NCC ble tildelt kontrakten 6. juli i år. Kontraktsummen er på 1,6 milliarder kroner. Kontrakten for Venjar-Eidsvoll nord omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon, slik at det blir dobbeltspor på strekningen.

– Dette er en kontrakt som passer vår organisasjon svært godt. De siste årene har NCC hatt flere prosjekter for Bane NOR, blant annet prosjektet i Storberget i Porsgrunn, sier divisjonsdirektør Per Jonsson.

Strekningen fra Venjar til Eidsvoll er ni kilometer, og omfatter rundt fire kilometer nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. Nord for Eidsvoll stasjon skal det bygges rundt fire kilometer med nytt dobbeltspor.

 

380 meter med tunnel

I tillegg til fire kilometer med dobbeltspor nord for Eidsvoll stasjon, skal det bygges en løsmassetunnel på 380 meter, samt flere konstruksjoner. Det skal og gjøres jernbanetekniske tilpasninger på Eidsvoll stasjon. Totalt skal det flyttes over en million kubikkmeter masser på anlegget.

Det nye dobbeltsporet skal tas i bruk høsten 2022, og kontraktsarbeidene skal være fullført sommeren 2023.

Kommentarer til denne saken