Gå til sidens hovedinnhold

Nå blir det tryggere til sjøs

Artikkelen er over 6 år gammel

Alle fylkene skal være med i merkingen av de 100 farligste skjærene i Norge.

(Siste)

I et offentlig-privat samarbeid med Kystverket har Gjensidigestiftelsen tatt initiativ til å identifisere og merke disse skjærene. Målet er å sette opp minst én stake i hvert eneste fylke. De første av i alt 100 skjærene skal merkes i august i år.

– Dette dugnadsbaserte prosjektet tror jeg vil bli veldig godt mottatt – i og med at skjærgården i utgangspunktet er kommunenes ansvar. Nå inviteres alle som ferdes på sjøen til å melde fra om sine erfaringer. Det synes jeg er prisverdig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Karttjeneste

I  kjølvannet av dette initiativet kan både småbåtbrukere og befolkningen langs kysten benytte seg av en spesiallaget karttjeneste på nett. Bidraget med å gjøre sjøen tryggere for alle er å tipse om skjær som kan utgjøre en fare.

Mens samferdselsministeren var med på inspisere farlige, umerkede skjær i havnebassenget i Oslo onsdag, understreket han viktigheten av å ha Redningsselskapets tilstedeværelse på sjøen.

– Jeg har selv blitt plukket opp av vannet etter et båthavari. Det var riktignok en øvelse, men det er en ekstra trygghet å ha kompetente personer med riktig utstyr hvis det skjer en ulykke, understreker Solvik-Olsen.

Ulykkessommer

Hvert år omkommer 5-10 personer i båt, og i 2014 ble det registrert 8.700 skadesaker og forsikringsutbetalinger på 406 millioner kroner – en økning på 38 prosent sammenlignet med året før, ifølge Finans Norge.

I Nasjonal Transportplan er det nedfelt at merking i indre led er et satsningsområde de kommende årene. I den forbindelse kommer samferdselsministeren med en henstilling til båtfolket.

– Båteierne må kjenne sine begrensninger og ikke utelukkende stole på nettbrettet eller skjermen foran seg som navigeringsmiddel. Det er viktig å ha kunnskap om ferdsel til sjøs og opptre varsomt i ukjent farvann, påpeker han.

Fysisk merking

Ifølge skipsfører Kai Jensen i Redningsselskapet finnes det to typer skippere: De som skal gå på grunn og de som har gått på grunn. Flere av personskadene i båt skyldes grunnstøtinger.

– Hvis ikke båtføreren kan tolke stakene eller farvannet, kan det få katastrofale følger. Merkingen av skjærene er forebyggende og kan redde liv, sier Jensen.

Til tross for moderne, elektroniske hjelpemidler blir fysisk merking av skjær stadig viktigere. Med en hastighet på 30 knop har kartene ofte en forsinkelse på cirka 20 meter i sekundet.

– Vi har fått kartreferanser med merkebehov fra en del kystkommuner allerede. Nå skal vi kvalitetssikre og finne ut hvilke områder som er mest hensiktsmessig å merke, sier Lars Erik Mørk i Gjensidigestiftelsen. (ANB)

Kommentarer til denne saken