Gå til sidens hovedinnhold

Hvorfor skal vi ødelegge Fetsund?

Leserinnlegg

Jeg må først innrømme at jeg har ikke bodd på østsiden av Glomma mer enn et halvt år, men jeg har likevel rukket å gjøre meg noen tanker om denne nye broa som visstnok skal komme.

Aller først kan jeg ikke skjønne at det er behov for en ny bro, for de gangene jeg har havnet i den såkalte rushtiden, har jeg aldri blitt mer enn tre minutter forsinket. Det er ikke mer enn det tar de siste femti metrene ned til Carl Berners plass i Oslo og kan neppe kalles bilkø. At folk som bor på Aurskog eller Bjørkelangen vil fortest mulig frem er heller ikke noe argument, for hvis du bosetter deg på Aurskog eller Bjørkelangen, kan du takke deg selv. Det er ingen grunn til å ødelegge Fetsund bare fordi noen skal komme ett minutt eller to fortere fram til Aurskog eller Bjørkelangen.

Sannheten gikk opp for meg da jeg en dag sto øverst på Løkenåsen og nøt utsikten. Den er virkelig fabelaktig, men det som overrasket meg, var trafikkstøyen. Til tross for at farten over broa knapt passerer 30 kilometer i timen, er lydbildet sterkt og tydelig helt opp til Løkenåsen, noe det sikkert også er på den delen av Garderåsen som vender østover. Hva så hvis vi får en ny, firefelts bro og hastigheten går opp til åtti kilometer i timen? Trafikkstøy øker med kvadratet av hastigheten, det vil si at når farten fordobles, firedobles støyen. Og i motsetning til toget, så forsvinner ikke lyden fra veien. Den er der hele tiden. Trafikkstøy er som tinnitus.

Noen vil altså at Fetsund skal få tinnitus. Det synes jeg er en veldig dårlig idé. Ikke bare fordi det er plagsomt, men fordi lyden aldri går bort. Fetsund vil komme til å ha tinnitus i hundre år framover, hvis broa blir bygget. Oslo har prøvd det der. Snakk med de som har kjempet for å få Manglerudtunnelen i snart tretti år. De vet hvor ødeleggende trafikkstøy er. Og er det noen som har fortalt de som bygger hus i åssidene at de kommer til å bo med trafikkstøy resten av livet? Kanskje de valgte å flytte til Fetsund nettopp for å slippe? Hva om de reklamerer på kjøpet, for tinnitus sto neppe i prospektet?

Dagens bro er seks hundre meter lang, og jeg har gått over den fire ganger. Jeg kan med hånda på hjertet si at den sannsynligvis er den verste gangbroa i hele Norge, der busser, trailere og biler suser noen centimeter fra ørene dine og det nesten er fritt fall ned til Glomma under deg.

I stedet for å bygge en ny bro for bilene, bør vi heller bygge en hyggelig gangbro for fotgjengere og syklister. En bro som ligger mye lavere, som har kontakt med vannet, sånn som Ypsilon i Drammen. En bro med terrasser hvor det er plass til benker og bord. Og når vi har bygget den, kan vi lage fjerne gangveien på bilbroa og lage tre kjørefelter, der det midterste er reversibelt. To felter ut om morgenen og to felter inn om ettermiddagen, og fortsatt med seksti kilometer i timen som fartsgrense. Da oppnår vi tre ting: Det blir attraktivt å være fotgjenger og sykist, vi får bedre trafikkflyt og vi kan holde støynivået på et akseptabelt nivå. Våre barn og barnebarn vil takke oss.

Det er nok av steder som er ødelagt av trafikkstøy. Vi trenger ikke gjøre det med Fetsund også.

Roger Pihl, Fetsund

Kommentarer til denne saken