Gå til sidens hovedinnhold

Hvem skal sykle i de rødmalte gatene?

Leserinnlegg

I mangel av noe bedre: Lillestrøm by skal være blant de beste sykkelbyene i Europa.

Ifølge kommunedirektør Trine Myrvold Wickstrøm er dette en ambisiøs visjon eller strategi (er ikke sikker på hva) for kommunen. Hvorfor det er så viktig å være en fantastisk by for syklister sies det intet om. Men vi gjetter at dette er måten bilene skal fjernes på.

For prioriteres sykkelen behøver ikke kommunen bruke penger på hverken parkeringsplasser, parkeringsvakter, fortau eller trafikklys. Syklistene er myke trafikanter på linje med fotgjengere og trenger derfor ikke noe mer enn rødmaling i gågatene. OK, det virker morsomt at Lillestrøm skal være blant Europas beste sykkelbyer; jeg lurer bare på hvem som skal sykle i de rødmalte gatene. Det blir neppe noen av byens innbyggere; de fleste er pensjonister med dårlig syn og nedsatt hørsel. Og balansen er vel heller ikke hva den var.

Dette er noe av det tåpeligste jeg har vært borte i. Her driver man en storstilt bygging av kostbare leiligheter som bare velsituerte villaeiere har råd til; og disse er ikke veltrente damer og herrer i kondomdress og supersonichjelm, men velsituerte pensjonister med en el-suv hver.

Hva er vitsen med å lage en «sykkelby» når man ikke vet hvem som sykler. Og hva gjør de for sykkelen om vinteren? Må Lillestrøm kreve sykkeldekk med pigger og glattkjøringskurs for syklister.

Ola Pramm, Lillestrøm

Kommentarer til denne saken