Gå til sidens hovedinnhold

Hurdalsjøen hotell stengte dørene etter rekordsommer: – I og med at det kom så mye smitte valgte vi å stenge

Til tross for rekordomsetning i sommer ble det bråstopp i november for Hurdalssjøen hotell. Nå har de valgt å stenge dørene.

– Vi fikk flere avbestillinger etter at smitten økte kraftig i Norge i begynnelsen av november, derfor valgte vi å stenge ned. Vi tenker selvsagt på både våre ansatte og våre gjester, samtidig tar vi vårt ansvar når det gjelder å hindre smittespredning, sier Pål Gjerstad, hotelldirektør på Hurdalsjøen hotell.

Hotellet har 70 til 80 personer på lønningslista derav halvparten i 100-prosent stillinger, nå står alle uten jobb til hotellet forhåpentligvis åpner igjen på nyåret.

– Det er utrolig kjedelig for de ansatte, men vi ønsker å åpne igjen i januar. Det er to forhold som gjorde at vi stengte; Det ene er at det kom mange avbestillinger og at grunnlaget for økonomisk drift ikke lenger var til stede. Det andre er smittespredningen. Har vi et hotell som er åpnet er det alltid en fare for at noen blir smittet, sier Gjerstad og legger til at de også ønsker å være med på dugnaden.

I juli skrev Romerikes Blad om at hotellet hadde tidenes sommer og at hotellet var fullbooket til langt ut i august. Nå, noen måneder senere velger altså hotellet å stenge.

«All time high»

– Juli, august, september og oktober hadde vi rundt fire millioner kroner i omsetning hver måned. Vi har hatt veldig mye å gjøre og det kommer forhåpentligvis å fortsette når vi åpner igjen, forteller Gjerstad.

Mye av årsaken til det gode besøket i sommer skyldes en helt ny type gjester etter åpningen av en egen spa-avdeling i midten av juni.

– Vi åpnet spa-avdelingen samtidig som vi åpnet hotellet etter nedstengningen i vår. Etter det har vi trukket mange gjester, spesielt i helgene. Det har vært mindre grupper på velvære-weekend, rekreasjon og turgåing. I juli hadde vi «all time high» da vi triplet omsetningen i forhold til 2019, forteller en fornøyd Gjerstad.

Fjorårstallene for juli lå på 1,2 millioner kroner. I koronaåret har hotellet hatt en omsetning på 3,6 millioner for samme måned.

Selv om Hurdalsjøen hotell har åpnet egen spa-avdeling, er fortsatt kurs- og konferanse-gjestene det viktigste hotellet. Gjerstad tror også 2021 blir vanskelig for dette markedet.

– Kurs- og konferansemarkedet blir tøft neste år også. Der kommer det til å ta noen år før vi er oppe på 2019-nivå. Men heldigvis har vi spa som kommer til å opprettholde aktiviteten vår framover.

Kommentarer til denne saken