Hotellet pusser opp: 40 mister jobben

Hotelldirektør Anne Margrethe Tveit gleder seg til at hun om ett år kan åpne et splitter nytt hotell. Men før den tid, venter en spennende tid for de hotellansatte ved Quality Airport Hotel Gardermoen.

Hotelldirektør Anne Margrethe Tveit gleder seg til at hun om ett år kan åpne et splitter nytt hotell. Men før den tid, venter en spennende tid for de hotellansatte ved Quality Airport Hotel Gardermoen. Foto:

Quality Airport Hotel Gardermoen skal det neste året gjennomgå en stor oppgradering. 60 prosent av staben har derfor blitt sagt opp, og de som blir igjen må tilpasse seg en svært annerledes arbeidshverdag.

DEL

Vær hjemme selv om du er borte. Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Del abonnementet ditt med familien!

I oktober i fjor kunne Romerikes Blad melde at Petter Stordalen og KLP investerer 350 millioner på å bygge ut Quality Airport Hotel Gardermoen. 355 rom blir til 455, og hotellet får blant annet en helt ny konferansesal med plass til 1.000 personer.

Fredag starter arbeidet for alvor, og da stenges hele hotellet i ti dager. Når det åpner igjen 27. februar, er det med vesentlig lavere kapasitet.

– Forferdelig å si opp folk

Restauranten flyttes til puben, som rommer rundt 100 gjester, og kjøkkenet flyttes ut i containere. Av de 355 rommene, vil kun 180 stå ledige. Dette får konsekvenser. Blant annet er om lag 40 ansatte, og også flere ekstrahjelper, sagt opp.

– De sies ikke opp fordi de har gjort en dårlig jobb, men fordi de har gjort en god jobb og Petter Stordalen ønsker å satse og bygge dette ut til å bli en enda større arbeidsplass, presiserer hotelldirektør Anne Margrethe Tveit.

Hun forteller at det har vært en tøff jobb å si opp så mange ansatte.

– Det har vært forferdelig, men vi hadde ikke noe valg. Men vi har hatt en ryddig prosess, med god oppfølging og informasjon hele veien. Samarbeidet med både NAV Ullensaker og Inkluderende Arbeidsliv har vært godt, og HR-avdelingen i Choice har også kurset de ansatte i jobbsøking.

Mange har fått ny jobb

Allikevel legger ikke hotelldirektøren skjul på at det har vært mye usikkerhet blant de ansatte.

– Mange har vært redde for ikke å få ny jobb. Men vi er jo en stor familie, og har engasjert oss ekstremt i hvert enkelt tilfelle, så jeg håper og tror at alle har følt seg godt tatt vare på.

Og en stor del av de oppsagte har allerede fått seg nye jobber.

– Så mange som 70–80 prosent av dem som ble sagt opp er i nye jobber nå, og jeg må virkelig rose hotellene rundt oss for at de har åpnet døren og tatt imot våre ansatte. Noen har også fått jobb på flyplassen, forteller hotelldirektøren.

Og de som om ett år ønsker jobben tilbake, står først i køen når hotellet igjen skal fylles opp med ansatte.

– Rettferdig

Tillitsvalgt for de ansatte ved Quality Airport Hotel Gardermoen, Werner Lien, deler Tveits oppfatning.

– Det har vært mye frustrasjon og usikkerhet, men det samarbeidet hun har hatt med meg, har gjort at jeg har kunnet gi mye og god informasjon til de ansatte gjennom prosessen. Hun har involvert de tillitsvalgte hele veien, så vi har vært ordentlig heldige med en slik direktør, sier Lien.

– Det har vært en tøff prosess med alle oppsigelsene, men jeg tror alle føler de har blitt behandlet riktig og rettferdig, legger Lien til.

(Saken fortsetter under bildet)

Hotelldirektør Anne Margrehte Tveit sammen med kjøkkensjef Arnstein Løkken.

Hotelldirektør Anne Margrehte Tveit sammen med kjøkkensjef Arnstein Løkken. Foto:

Kjøkken i containeren

Nå er hotelldirektør Tveit spent på hvordan hverdagen blir for de gjenværende ansatte. Hun selv skal sammen med ledergruppa flytte kontoret sitt ut til brakkene utenfor selve hotellet.

Men kjøkkensjef Arnstein Løkken og hans medarbeidere er kanskje de som står overfor den aller største utfordringen. Kjøkkenet, som i dag er på 170 kvadratmeter flyttes nemlig til en 40 kvadratmeter stor container bak den midlertidige restauranten.

– Dette blir et utfordrende og alternativt år. Nå gjelder det å tenke kreativt for å finne de riktige løsningene, og man må sette opp en meny ut ifra de forutsetningene man har, sier Løkken.

Tveit tror de kommer til å klare seg bra.

– Jeg tror dette vil gå kjempefint, men det blir spennende, og den ultimate testen for kokkene våre, sier hun.

I disse brakkene skal ledergruppa ved hotellet holde til det neste året.

I disse brakkene skal ledergruppa ved hotellet holde til det neste året. Foto:

Hotellets bar blir midlertidig restaurant under oppussingen.

Hotellets bar blir midlertidig restaurant under oppussingen. Foto:

– Krevende, men gøy

Hotellet vil de kommende månedene jobbe beinhardt for å gi en så god opplevelse til gjestene som mulig.

– Det blir krevende, men veldig gøy å drive hotell i perioden vi nå går inn i. Vi skal gjøre alt for en god gjesteopplevelse, og vil forsøke å skjerme gjestene så godt som mulig for oppussingen. Blant annet får vi en midlertidig hovedinngang så man slipper følelsen av å gå inn på en byggeplass, forteller Tveit.

Og en ting er hun klar på: Alt strevet kommer til å bli verdt det når de neste år åpner et nyoppusset og større hotell.

– Det er utrolig gøy å få lov til å være en del av dette.

Bidrar lokalt

Store deler av hotellet skal rives, men det betyr ikke at inventaret går rett på søppeldynga.

– Vi har inngått et samarbeid med både NAV Ullensaker og Kirkens Bymisjon Drammen, slik at personer i arbeidstrening kommer og henter møblene, for så å flytte det til flyktningeboliger, der de monterer møblene, forteller Tveit.

Neste uke kommer det også en gjeng fra lokale idrettslag som skal drive med dugnadsjobbing på hotellet.

– Vi er glade for å kunne bidra der vi kan, sier hotelldirektøren.

Artikkeltags