(Avisa Oslo): Over 100 sparkesykler er eller vil bli tauet inn.

Selskapene som leier dem ut, må punge ut med minst 175.000 kroner til sammen i gebyr for å få dem ut igjen fra inntauingstomta på Ulven.

Men alarmen gikk hos selskapene i ettermiddag da flere av dem ble varslet om at Bymiljøetaten var i gang med sine inntauinger.

Avisa Oslo var vitne til at ett av selskapene kom til Tjuvholmen og fjernet de som tilhørte selskapet, for å unngå borttauing.

Her tar de ulovlige elsparkesyklister: – Behov for en kontroll

Henslengt

Varmen har medført at folk strømmer til strender og populære områder. Lørdag ettermiddag var det et salig kaos av elsparkesykler som lå henslengt eller sto og sperret for all annen trafikk ved innkjøringen til Filipstadveien.

Også til Bjørvika og Sørenga har det vært mange som har valgt å leie elsparkesykkel, men syklene står nå og sperrer for gående i Operagata, viser AOs bilder.

– Kaos!

For et kaos! ropte folk som prøvde å snirkle seg forbi de henslengte elsparkesyklene.

To betjenter fra Bymiljøetaten hadde bedt om støtte fra Falck, og de stilte med varebil som det var planlagt å stappe 30 sparkesykler inn fra stedet.

Før betjentene kom til Filipstad lørdag, hadde de fjernet 30 fra Huk. Svært mange ga dem tommel opp for arbeidet, folk reagerte kraftig over det de var vitne til. Bussene fikk rett og slett problemer med å vende på stedet og ba om assistanse, får Avisa Oslo opplyst.

Full krangel om elsparkesykler i Oslo: – Dette bærer preg av panikk

Norgessjef i Voi, Christina Moe Gjerde, skriver til AO at selskapet i går hadde 50.000 turer, og at dette viser at elsparkesykler er blitt et foretrukket transportmiddel.

– Men vi liker ikke at det blir parkeringskaos, og det er et skrikende behov for tilrettelegging av arealer og infrastruktur for både sykler og elsparkesykler, skriver hun.