Du visste kanskje at trening reduserer risikoen for å dø tidlig. Nå har forskere gledelige nyheter til deg som ikke trener

Av

Ny studie viser at jevnlig fysisk aktivitet fra ungdomsårene til du er godt voksen, reduserer risikoen for å dø av flere sykdommer. Men det er ikke for sent å starte selv om er godt voksen.

DEL

(Nettavisen): Det er allmenn kjent at trening har mange positive ringvirkninger.

Og selv om det aller beste er å trene jevnlig hele livet, viser ny forskning at det ikke er for sent å nyte godt av fordelene som kommer med trening selv om du har passert de 40.

Forskere har basert studien på en undersøkelse med svar fra over 315.000 amerikanske voksne i alderen 50 og 71 år.

Dette var en såkalt kohortstudie, som vil si en undersøkelse hvor en gruppe mennesker følges over tid for å se hvem som utvikler sykdom. Forskningsrapporten er publisert på det medisinske tidsskriftet JAMA Network Open.

Lavere risiko for å dø av kreft

Forskerne ville finne ut om det var en sammenheng mellom mønstre av fysisk aktivitet som oppstår i ungdomsårene (15-18 år) eller som ung voksen (19-29 år), når du er godt voksen (35-39 år) og når du er litt eldre (40-61 år), og alle årsaker som kan forårsake dødelighet.

Resultatet av studien viser at personer som sa de trente to til åtte timer i uken i hver av de fire periodene av livet, hadde 29-36 prosent lavere risiko for å dø av hvilken som helst årsak sammenlignet med dem som aldri eller sjeldent trente.

Samtidig kommer det fram at de som trener «hele livet» har opptil 42 prosent lavere risiko for å dø av hjertesykdommer og opptil 14 prosent lavere risiko for å dø av kreft sammenlignet med inaktive folk.

Ikke for sent å starte å trene nå

Har du blitt godt voksen er det ikke for sent å være mer aktiv i hverdagen nå.

Forskerne fant nemlig ut at de som ble mer fysisk aktive da de var mellom 35-39 år, reduserte risikoen for å dø av sykdommer med 32 til 35 prosent, ifølge forskningsrapporten.

Samtidig har studien bevis for at om du blir fysisk aktiv først når du er mellom 40 og 61 år, kan du få tilsvarende helsefordeler som dem som starter å trene tidligere.

- Det er bra å opprettholde en aktiv livsstil til enhver tid, uansett alder. Men det er positivt at du, ifølge resultatet av studien vår, fortsatt kan ha nytte av å trene hvis du først blir aktiv i 40- og 50-årene, sier en av forskerne, Pedro Saint-Maurice, til Time Magazine.

Artikkeltags