Forskere: Dette er den mest effektive måten å gå ned i vekt på

Av

Samtidig bygges muskler. Men metoden kommer med en advarsel.

DEL

Supertilbud: 5 kr for alt innhold på nett i 5 uker

Kanadiske forskere hevder de har funnet den ideelle metoden for menn å gå raskt ned i vekt på samtidig som de bygger muskler, skriver Nettavisen.

Forskerteamet ved universitetet McMaster i Ontario advarer samtidig om at metoden - som innebærer intens trening og å kutte matinntaket med 40 prosent -  er svært utmattende, og at den ikke egner seg å leve etter over lengre perioder, skriver avisenIndependent.

Det synes å være en motsigelse å kutte ned på mat samtidig som en skal trene opp muskelstyrke, men forskerne mener å ha funnet at dette ikke er tilfelle.

PROTEIN BYGGET MUSKLER

Undersøkelsen ble gjennomført i en gruppe på 40 unge menn, som ble delt i to grupper. Begge gruppene fulgte en diett med få kalorier og trente seks dager i uken i én måned.

Den ene gruppen spiste imidlertid mer protein enn den andre. 

Forskerne fant at muskelmassen til gruppen som spiste mer protein vokste i snitt med litt over 1,1 kg samtidig som de slanket av seg nesten 4,8 kg fett.

Den andre gruppen økte ikke i muskelmasse, men mistet heller ikke muskler. De gikk ned 3,6 kg i fettmasse i snitt.

- Trening, spesielt vektløfting, gir et signal om at musklene skal beholdes selv om du har et stort underskudd av kalorier, forklarer professor og sjefforsker Stuart Phillips ved McMaster i en kommentar.

- IKKE BÆREKRAFTIG

Resultatet av undersøkelsen er publisert i siste nummer av tidsskriftet "American Journal of Clinical Nutrition". Her forklarer forskerne at testperieoden var svært krevende for deltagerne og advarer om at metoden ikke er bærekraftig over tid.

Tilsvarende undersøkelser har tidligere vist at raske slankekurer er mindre effektive på lang sikt fordi vekten gjerne kommer tilbake etter endt kur om ikke folk endrer livsstilen samtidig.

Artikkeltags