Åtte av ti husstander i Akershus handler i Sverige. Ni av ti bosatt i Akershus reiser til Sverige for å handle en gang i halvåret eller oftere. En av fire reiser så ofte som en gang i måneden, heter det i en pressemelding fra NHO Oslo og Akershus.

NHO viser til en fersk undersøkelse gjennomført av YouGov, på vegne av Bryggeri- og Drikkevareforeningen. Undersøkelsen er gjennomført i februar og blant et representativt utvalg av personer i alderen 18-74 år som er bosatt i fylkene Oslo, Akershus, Østfold, Hedmark, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark og Sør-Trøndelag.

Pris utslagsgivende

Åtte av ti i Akershus sier at pris er utslagsgivende for at de handler i Sverige, ikke utvalget.

Kjøpmennene i Charlottenberg er ikke overrasket over at grensehandelen øker. De gnidde seg i hendene da de hørte om økt norsk sukkeravgift fra nyttår.

– Jeg vil påstå at nesten 100 prosent av nordmennene som handler her, har med seg brus hjem, sa butikksjef Tommy Johansson da Romerikes Blad besøkte MaxiMat i Charlottenbergs Shoppingcenter tidlig i februar.

Folk oppfatter det som billigere å handle i Sverige uansett hva kronekursen er på. Og seks av ti har sett markedsføringen til butikkene på grensa – som Nordby, Eurocash og MaxiMat.

Søtsaker på andreplass

– Vi støtter myndighetenes arbeid for å få oss til å leve sunnere. Men avgiften Høyre, Frp, Venstre og KrF ble enige om i statsbudsjettet har gitt et skikkelig prishopp i Norge. Det påvirker grensehandelen. Åtte av ti har fått med seg at avgiftene på brus og godteri har økt. Folk hamstrer og har mer brus og godteri stående hjemme når de handler på grensa. Det er da ikke sunnhetsfremmende, sier Solli i pressemeldingen.

Kjøtt, pålegg og ost er mest populært. Deretter følger sjokolade, godteri og brus på en andreplass. Bare 40 prosent oppgir at de handler øl eller vin.