– Sterkt å vinne med Fairytale i bagasjen

Spiller på mange strenger: Knut Bjørnar Asphol ble i fjor nominert til Spellemannpris for beste musikk med Superbarna. Nå har han produsert Alexander Rybaks vinnerlåt i Melodi Grand Prix. FOTO: TOM GUSTAVSEN

Spiller på mange strenger: Knut Bjørnar Asphol ble i fjor nominert til Spellemannpris for beste musikk med Superbarna. Nå har han produsert Alexander Rybaks vinnerlåt i Melodi Grand Prix. FOTO: TOM GUSTAVSEN

Norges bidrag til Eurovision-finalen er spilt inn i Gjerdrum. Produsent Knut Bjørnar Asphol føler seg privilegert som får følge Alexander Rybak på nok et eventyr.

DEL

Knut Bjørnar Asphol (44) fra Gjerdrum er produsenten bak Alexanders Rybaks vinnerlåt i norske Melodi Grand Prix, «That's how you write a song». Låta er spilt inn i Asphols studio i Gjerdrum, og i begynnelsen av musikkvideoen har man brukt Gjerdrum-omgivelser som bakteppe. Videoen er det produsentens kone, Tone Lise Asphol, som har produsert.

– I så måte er jo låta veldig god reklame for Gjerdrum internasjonalt. Den har allerede 1, 4 millioner visninger, ler produsenten et par dager etter at Alexander Rybak, artisten han har samarbeidet med siden 2011, nok en gang skal representere Norge i Eurovision-finalen.

Alexander Rybak vant lørdag kveld Melodi Grand Prix-finalen med sin selvskrevne låt «Thats How You Write a Song». Knut Bjørnar Asphol fra Gjerdrum er produsent.

Alexander Rybak vant lørdag kveld Melodi Grand Prix-finalen med sin selvskrevne låt «Thats How You Write a Song». Knut Bjørnar Asphol fra Gjerdrum er produsent. Foto:

– Å ha ei låt som Fairytale i bagasjen og likevel vinne, det er sterkt. Han hadde litt av et prestasjonspress over seg, konstaterer Asphol.

– Alle husker Fairytale-seieren. Det var ikke bare eksepsjonelt for Norge, det var en helt spesiell prestasjon i Eurovision-sammenheng.

– Beste jeg har spilt med

Det var i sommer at Alexander Rybak presenterte ideen om «That's how you write a song» for Asphol første gang.

– Det var ekstremt mange detaljer i sangen, og det har vært mange «kill your darlings» før vi satt igjen med det ferdige resultatet. Låta følger sangteksten. Når man skal skrive en sang, starter det med en gryende idé. Så bygger låta seg opp etter hvert.

Asphol beskriver Rybak som en musikkgeni som i tillegg er perfeksjonist.

– Samtidig er han en fantastisk entertainer. Det faget kan han virkelig. Jeg er bare glad for å kunne hjelpe han med dette. Min rolle er på en måte å videreføre hans ideer i studio. Men Rybak er en mann som er veldig tydelig på hvordan han vil ha ting, og vi har brukt lang tid på denne låta, sier Asphol og legger til at han finner stor inspirasjon i å jobbe med Rybak.

– Han er en av de beste musikerne jeg noen gang har spilt med. Og når man jobber med så flinke folk, blir man bedre selv og.

Da Rybak var på jakt etter produsent til sitt tredje album, kom Asphols navn opp ved en tilfeldighet. Det viste seg å bli et fruktbart samarbeid. Duoen har blant annet produsert flere plater sammen i tillegg til den offisielle musikkvideoen til storfilmen «Dragetreneren 2», signert Hollywood-selskapet DreamWorks.

https://www.rb.no/lokal-kultur/begeistrer-hollywood/s/1-95-7442352

– Ingen østeuropeisk låt

– Det er jo ingen hemmelighet at Rybak er populær i Øst-Europa. Hvor mye Øst-Europa har dere da i hodet når dere skriver låt?

– På denne – ingenting! «That's how you write a song» er derimot en veldig amerikansk 70-tallsaktig funky låt. Den bryter veldig med Fairytale, så ingen kan i hvert fall si at den er et plagiat. Dermed synes jeg Rybaks seier lørdag er ekstra stor, mener Knut Bjørnar Asphol.

Romerikinger vant Spellemann 

Asphol har god tro på at låta vil slå an i semifinalen og finalen som går av stabelen i Portugal henholdsvis 8. og 12. mai.

– Det er jo farlig å begynne å synse, men med tanke på at Rybak har Fairytale i bagasjen, veier jo dette så klarte positivt. Han er jo en utrolig stor artist i Russland og Øst-Europa for øvrig, og det er jo der trykket rundt Eurovision er størst. Da er det lov å være positiv.

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags