Falt naken fra hotellvindu – nå blir flyplass-striden mellom Hurum og Gardermoen «true crime»

MYSTISK DØDSFALL: Dødsfallet til Jan Wiborg er en av sakene den nye «true crime»-serien vil ta for seg når de ser nærmere på flyplass-striden på Hurum.

MYSTISK DØDSFALL: Dødsfallet til Jan Wiborg er en av sakene den nye «true crime»-serien vil ta for seg når de ser nærmere på flyplass-striden på Hurum. Foto:

Selvmord eller drap? Det er et av spørsmålene produsentene bak en ny TV-dokumentar ønsker svar på når de blant annet ser nærmere på dødsfallet til den norske ingeniøren Jan Wiborg.

DEL

HURUM/GARDERMOEN/KØBENHAVN: Historien om Jan Wiborg, mannen som ble funnet død etter et fall fra et hotell i København i 1994, blir nå en del av en dokumentarserie om den bitre flyplass-striden på Hurum.

Flyplass-saken i Hurum

Historien startet på slutten av 1980-tallet. Staten bestemte at det skulle bygges flyplass i Hurum. Omstridte målinger av tåka på Hurum-halvøya var angivelig noe av bakgrunnen for at flyplassen til slutt ble lagt til Gardermoen.

Wiborg, som 21. juni 1994 endte sine dager på gateplan i København i en alder av 49 år, hadde fått i oppgave å kvalitetssikre målingene som ble gjort. Han kom fram til at målingene var feil og at Stortingets beslutning om å legge flyplassen til Romerike dermed var tatt på feil premisser.

Dansk politi etterforsket dødsfallet men kom fram til at Wiborg hadde begått selvmord, hvilket en kommisjon oppnevnt av Stortinget støttet:

De mente at Wiborg var både paranoid og suicidal og at han reiste til Danmark for å begå selvmord.

– Wiborg ble drept

Forfatter Knut Lindh har skrevet boka «Hvem drepte Jan Wiborg?» som ble utgitt i 2014. Tittelen levner liten tvil om hva Lindh mener skjedde med den danske ingeniøren:

– Det finnes ikke noen andre muligheter. Wiborg ble lokket til København og han ble sett falle baklengs ut av hotellet sitt naken tidlig på morgenkvisten. Det sterkeste beviset for at han ikke var alene på rommet, var at vinduet en time forut for fallet ble knust. Det var et dobbelt termopanglass-vindu som ble slått ut, og det er umulig for et menneske å slå hull i slikt vindu uten å ha et tungt og spisst redskap har glasseksperter redegjort for. Det hadde ikke Wiborg på rommet, forteller han til Drammens Tidende.

Lindhs bok er et av elementene i den nye dokumentarserien som etter planen skal gå på en av Discoverys kanaler. Lindh synes det er fint at det nå blir en «true crime»-serie om det som skjedde:

– Det er en sak som har forblitt uoppklart. I boka mi mener jeg at jeg sannsynliggjør utover enhver tvil at Jan Wiborg ble drept, men så gjenstår spørsmålene: Hvem drepte ham? Hvem var oppdragsgiver og hvorfor? Med denne produksjonen har man kommet et skritt videre, og jeg håper den vil dra saken enda videre slik at vi får svarene.

Saken fortsetter under bildet.

Discovery: – Utrolig spennende sak

Det er produksjonsselskapet Norsk Fjernsyn som står bak serien. Selskapet står også bak «Petter uteligger», «Blekingegadebanden» og «Da Norge sto stille» som sendes på TV2 i disse dager.

Mediesjef i TVNorge og Discovery Hanne McBride bekrefter ovenfor Drammens Tidende at det jobbes med en «true-crime»-serie om flyplass-striden på 80- og 90-tallet som inkluderer dødsfallet til Jan Wiborg:

– Det er en utrolig spennende sak å gå dypt inn i materien på. Serien skal på skjermen til høsten, og det vil være prematurt å gå inn i detaljene i funnene våre nå. Erfaringen vi har fra utviklingen vi har sett i «Drapet i Holmenkollen», der nye opplysninger og bevis har fremkommet så sent som til siste episode, gjør at vi lar redaksjonen jobbe i fred. Vi har stor tiltro til redaksjonen - en erfaren og flink gjeng - så vi har stor tiltro til at dette blir bra, sier hun til Drammens Tidende.

Saken fortsetter under bildet.

Oslo 20170320.Discovery Networks Norway. Hanne McBride. Foto: Anita Arntzen

Oslo 20170320.Discovery Networks Norway. Hanne McBride. Foto: Anita Arntzen Foto:

Ble møtt med taushet

Da forfatteren Knut Lindh skrev boka om dødsfallet, opplevde han prosessen som både interessant og urovekkende:

– Slik jeg ser det så er hele flyplass-saken preget av mange uvanlig begivenheter, både under den politiske behandlingen og det som skjedde etterpå. Jeg er forbauset over at flere ikke har tatt tak i det. Det har også vært tungt fordi det er mange som ikke har snakket. Da boka kom ut, ringte journalistene rundt og forsøkte å få kommentarer, men svaret var taushet, sier Lindh og tilføyer:

– Det er ofte maktas måte å hindre journalisters arbeid på, ved å tie saken i hjel. Men vi gir oss ikke.

Saken fortsetter under bildet.

Oddrun Pettersen, Hurum flyplass befaring.
2.10.1987

Oddrun Pettersen, Hurum flyplass befaring. 2.10.1987 Foto:

– Hva tror du vil komme ut av TV-produksjonen, Lindh?

– Først og fremst så blir flere oppmerksomme på ulovligheter som har skjedd og den urettferdigheten som har blitt begått med Jan Wiborg. Det er norgeshistoriens største samferdselsprosjekt og Stortinget ble ført bak lyset fordi noen mente det var helt avgjørende at flyplassen skulle være på Gardermoen og ikke Hurum.

– Stortinget vedtok å legge flyplassen til Hurum, men da ble det igangsatt en snuoperasjon bak kulissene som endte med at Stortinget omgjorde vedtaket og bestemte seg for Gardermoen, basert på tåkemålinger som viste seg å være feil, sier Lindh og tilføyer:

– Det har aldri blitt tatt noen oppgjør i denne saken, mens veldig mange føler det skjedde feil, ulovligheter og drap. Det er et problem for tilliten til det norske demokratiet når veldig mange mennesker mener det har foregått korrupsjon i en sånn sak. Til og med et drap, mener Lindh.

Artikkeltags