Iveco LAV 4: Større, sterkere og sikrere

    Artikkelen er over 3 år gammel

    TRANDUM: Denne nye panserbilen er et resultat av hva Forsvaret har lært under krigen i Afghanistan.

    DEL

    Iveco LAV 4, som nyanskaffelsen heter, er større, sterkere og sikrere enn sine forgjengere.

    Totalt har Forsvaret kjøpt 62 slike nye lettpansrede biler, hvor det er utført hele 300 forbedringer fra foregående modell. Prislappen er 300.000 Euro, eller cirka 2,6 millioner norske kroner, per bil.

    Romerike tekniske verksted på Trandum gjennomfører nå fortløpende mottakskontroll og tester bilene etter hvert som de kommer fra fabrikken i Bolzano i Italia.

    Deretter leveres kjøretøyene til forskjellige avdelinger i Forsvaret.

    BILDESERIE:

    Utbedret problemer

    Det er godt kjent at Forsvaret hadde en del problemer med de første LAV-bilene. Disse ble kjøpt som en såkalt hurtiganskaffelse, for å sikre soldatene i Afghanistan bedre mot nedgravde veibomber.

    Da var det kun Iveco som klarte å levere biler raskt nok, og Forsvaret fikk ikke mulighet til å sette opp bilene med alle spesifikasjoner de ønsket, som ved en normal anskaffelse.

    – Forsvaret har likevel funnet ut at bilene var fine å bruke. Gjennom god dialog med brukere i forskjellige operasjoner, vedlikeholdspersonell og Iveco-fabrikken, har vi fått et godt grunnlag for de over 300 forbedringene som nå er utført på LAV 4, forteller Iveco-kontakt på Romerike tekniske verksted, Arne Heimlund, til Romerikes Blad.

    Nyttelasten doblet

    Heimlund viser til at det er montert ekstra kraftig dørhengsler til de blytunge dørene, slik at de ikke skal sige ned når de er åpne.

    Karosseriet er også høyere enn foregående modell, og lastekapasiteten har økt betydelig. Nyttelasten er doblet.
     

    – I Afghanistan har man ofte måttet stroppe halvparten av lasten, som feltsenger og pakninger, på utsiden av kjøretøyet. Nå får man plass til mer inni kjøretøyet, sier pressetalsmann i Forsvarets Logistikkorganisasjon (FLO) Simen Rudi.

    Bilen er klassifisert som lettpansret kjøretøy, mens Forsvarets noe større Dingo er klassifisert som pansret. Heimlund mener Ivecoen er noe av det grommeste i sin klasse nå.

    – Ja, den er vel egentlig det. Vi har jo Dingoen også, men den er dobbelt så stor og tung og stiller en klasse over. Dingoen er sikrere, men ikke spesielt egnet for eksempel i trange gater i Afghanistan, sier Heimlund.

    Bedre plass

    Iveco LAV 4 har fått en forbedring med tanke på mannskapene, med bedre ergometri, nye seter, bedre beinplass og neste generasjons dashbord og en oppgradert hardtop.

    Den nye kupeen er fortsatt relativt trang, men den er designet med tanke på å gi bedre plass for en fullt utstyrt soldat.
     

    – Det er i alle fall bedre plass enn det var tidligere. Men det vil alltid være et eller annet kompromiss på et slikt kjøretøy, konstaterer Simen Rudi.


     

    Artikkeltags