Forbrukertilsynet: – Treningskjede brøt loven

BER OM SVAR: Forbrukertilsynet har bedt Sats om en forklaring i forbindelse med medlemsendringene som ble gjort da de måtte stenge, som følge av koronaviruset.

BER OM SVAR: Forbrukertilsynet har bedt Sats om en forklaring i forbindelse med medlemsendringene som ble gjort da de måtte stenge, som følge av koronaviruset. Foto:

Da treningskjeden måtte stenge dørene som følge av pandemien, ble kundene automatisk omgjort til digitale abonnenter. Det mener forbrukertilsynet er brudd på loven.

DEL

Dermed kan tusenvis av avtaler være ugyldige.

Det skriver økonominettstedet E24 tirsdag kveld.

Det hele startet da treningskjeden Sats stengte ned alle sine sentre i Norge 12. mars som følge av koronaviruset og spredningsfaren. Etter dette har sentrene vært stengt etter pålegg fra staten og mange av kundene gikk over til et digitalt abonnement. Dette gir kjedens kunder tilgang til videotimer.

Eksisterende kunder fikk fire dager til å velge mellom ulike typer kompensasjon da sentrene var stengt ned, og valgte de å ikke svare på henvendelsen, opplyste Sats at medlemmene automatisk ville bli digitale abonnenter. Forbrukertilsynet mener dette er brudd på markedsføringsloven paragraf 11, skriver nettstedet.

Dette var tilbudet som Sats sine medlemmer fikk tilsendt:

  • Ingen kompensasjon
  • Gi bort to måneder gratis medlemskap til en venn.
  • Få et gavekort på 300 kroner.
  • Få redusert beløpet på neste faktura.

I tillegg fikk kundene denne beskjeden om det digitale medlemskapet:

«I perioden vi må holde stengt endrer vi medlemskapet ditt og gir deg et heldigitalt medlemskap til 199 kr/mnd. Du trenger ikke foreta deg noe – den midlertidige endringen fikser vi for deg og prisen vil være gjeldende fra 26.3.*»

– Vi reagerer på at det legges opp til en negativ aksept, man blir forpliktet ved å være passiv. Da mener vi at man ikke kan hevde at dette er en gyldig avtale, sier juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug til E24.

301.000 kunder i Norge

Videre mener Forbrukertilsynet at fire dager er altfor kort tid, samt at kommunikasjonen med kundene kan ha vært med på å villede treningskjedens kunder.

Dermed kan flere medlemsavtaler hos Sats – som ved utgangen av mars hadde rundt 301.000 kunder i Norge – være ugyldige.

Tilsynet spør derfor om det stemmer at kundene som sier opp, samtidig som alt er nedstengt, må forbli abonnenter i en lengre periode enn hva oppsigelsesvilkårene tilsier i kontrakten.

Sats bekrefter overfor nettstedet at de har mottatt brevet fra Forbrukertilsynet, men ønsker ikke å kommentere saken før de selv har svart tilsynet, som har satt svarfrist til 28. mai.

På Romerike har Sats tre treningssentre. Disse ligger på Jessheim, Metro i Lørenskog og i Lillestrøm.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken