Mulig flykaos i Europa – dette har du krav på

Vil gjøre alt: Selv om det er mulighet for at det blir flykaos i sommer, har SAS en ambisjon om at flyene skal komme i tide, opplyser Freja Annamtz, kommunikasjonssjef i SAS.

Vil gjøre alt: Selv om det er mulighet for at det blir flykaos i sommer, har SAS en ambisjon om at flyene skal komme i tide, opplyser Freja Annamtz, kommunikasjonssjef i SAS. Foto:

Henrik Ebne, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet, sier at rettigheter knyttet til fly er kompliserte.

DEL

I mai varslet SAS-sjefen flykaos i Europa i sommer med store forsinkelser og innstilte fly. Kommunikasjonsrådgiver Henrik Ebne i Forbrukerrådet sier at rettigheter knyttet til fly er kompliserte.

– Det kommer an på om flyselskapene kan lastes eller ei. Man har krav på ombooking og forpleining, men det kommer an på hva forsinkelsen eller innstillingen skyldes, hvor man skal reise og hvor lenge forsinkelsen varer. Det er derfor vi har utviklet flyrettighetskalkulatoren. Den regner ut hva du har krav på, forteller Ebne.

Dette har du krav på

  • Blir flyet innstilt, har du rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
  • Blir flyet ditt forsinket i mer enn fem timer, har du også rett til å velge mellom å få pengene tilbake for billetten, ombooking, eller å reise på et annet tidspunkt.
  • Du har rett til å bli tatt hånd om, som mat og hotell, mens du venter på at flyet skal komme i lufta eller ved ombooking.
  • Du kan ha krav på standardkompensasjon. Unntak er uvær og produksjonsfeil ved flyet. Kravet sender du til flyselskapet. Gå til forbrukerådet/fly. Der kan du regne ut hva du har rett på rett på og der du kan klage direkte til flyselskapet
  • Kommer du ingen vei med flyselskapet kan du klaget til transportklagenemnda for fly

Kilde: Pia Cecilie Høst, leder Forbrukerdialog hos Forbrukerrådet.

Ifølge en rapport Forbrukerrådet har laget, opplever nesten hver tredje passasjer at de har fått dårlig, eller svært dårlig, informasjon fra flyselskapet ved forsinkelse eller innstilling. Hvis man som flypassasjer havner i problemer, kan man på Forbrukerrådets sider enkelt sjekke hvilke rettigheter man har dersom man får problemer på flyreisen sin.

Er klar: – Vi er i beredskap i sommer hvis det blir flykaos, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik Ebne i Forbrukerrådet.

Er klar: – Vi er i beredskap i sommer hvis det blir flykaos, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik Ebne i Forbrukerrådet. Foto:

– Inne på kalkulatoren ligger også link til klageskjema til de ulike flyselskapene. Det er mange flyselskap som sier de kan fylle ut klageskjema for reisende, men at da må man betale. Det er enkelt å fylle ut selv, og det er dumt å betale for at noen skal gjøre dette for deg, sier Ebne.

Allerede så langt i år har over 400 000 passasjerer brukt flyrettighetskalkulatoren, ifølge Forbrukerrådet. Det er en økning på 28 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dessuten har spørsmål knyttet til flyreiser øket med 31 prosent i forhold til i fjor, ifølge tall fra Forbrukerrådet. Ebne forteller at flypassasjerer er opptatt av å komme seg fram til destinasjonen.

– Vi er i beredskap i sommer hvis det blir flykaos. Vi håper at alt går bra og at det ikke blir kaos, sier Ebne.

Trangt luftrom

Kommunikasjonssjef i SAS Sverige Freja Annamatz skriver i en e-post til Romerikes Blad at SAS gjør det de kan for at flytrafikken skal gå som normalt.

– Den største utfordringen for flyselskapene generelt er det trange luftrommet over Europa og utfordringer med flytrafikkens kapasitet. I SAS har vi forsøkt å forberede oss på de tingene vi selv kan påvirke, blant annet gjennom å planlegge et trafikkprogram med mer plass, skriver hun.

Annamatz skriver videre at kunder av SAS skal kunne regne med at flyet går etter planen.

– Vår ambisjon er at flyene kommer i tide og vi vil gjøre alt vi kan fra vår side. Det er imidlertid en utfordring for flyselskapene generelt at det ikke er nok flygeledere og at det er trangt i luftrommet i Europa Vi håper på en høy punktlighet i tråd med det vi vanligvis har. Vi forsøker alltid å ta vare på våre passasjerer på best mulig måte hvis det oppstår forstyrrelser, skriver Annamatz.

Artikkeltags