Boeing oppretter kompensasjonsfond for pårørende etter dødsulykker

Zinet Adam, left, and Beza Alemu from Ethiopia, hold pictures of their brother Mulusew Alemu, who died in the plane crash, during a vigil on the six-month anniversary of the crash of a Boeing 737 Max 8, killing 157 people, in Ethiopia on March 10, which has resulted in the grounding hundreds of the planes worldwide, outside of the Department of Transportation, Tuesday, Sept. 10, 2019 in Washington. (AP Photo/Jose Luis Magana)

Zinet Adam, left, and Beza Alemu from Ethiopia, hold pictures of their brother Mulusew Alemu, who died in the plane crash, during a vigil on the six-month anniversary of the crash of a Boeing 737 Max 8, killing 157 people, in Ethiopia on March 10, which has resulted in the grounding hundreds of the planes worldwide, outside of the Department of Transportation, Tuesday, Sept. 10, 2019 in Washington. (AP Photo/Jose Luis Magana) Foto:

Av

Boeing lanserer mandag et kompensasjonsfond for pårørende av de 346 som omkom i to Boeing 737 MAX-ulykker i Indonesia og Etiopia.

DEL


– Familiene får 144.500 dollar hver, melder fondet, som driftes av erstatningseksperten Ken Feinberg.

Summen tilsvarer rundt 1,3 millioner kroner. Boeing uttalte i juli at de ville øremerke 100 millioner dollar, rundt 904 millioner kroner, til de pårørende. Halvparten gjøres tilgjengelig innen kort tid.

Feinberg jobbet med lignende kompensasjonsprogrammer etter terrorangrepet i USA 11. september 2001 og etter katastrofen med boreriggen Deepwater Horizon i Mexicogolfen i 2010.

Til sammen 346 mennesker mistet livet i to 737 MAX 8-ulykker i Indonesia i oktober i fjor og Etiopia i mars. I etterkant av Etiopia-ulykken ble flytypen satt på bakken av luftfartsmyndigheter over hele verden.

USAs luftfartsmyndighet FAA sier mandag at de fortsatt ikke har noen dato klar for når den ulykkesrammede flymodellen Boeing 737 MAX kan tas i bruk igjen.

Samtidig slår de fast at det er opp til individuelle land om de ønsker å åpne luftrommet sitt for flytypen.

– Vår første prioritet er sikkerhet, og vi har ikke en tidsplan for når arbeidet er fullført. Hver regjering må gjøre sin egen sikkerhetsvurdering av flymodellen, sier FAA i en uttalelse.

(©NTB)

Artikkeltags