Filip (16) er første på skolen med full uttelling: – Jeg tenkte at det bare var å kjøre på

STOLT: 16-åringen fra Lillestrøm, Filip Nilsen, kan stolt vise fram karakterutskriften denne uken.

STOLT: 16-åringen fra Lillestrøm, Filip Nilsen, kan stolt vise fram karakterutskriften denne uken. Foto:

Ifølge Filip Nilsen (16) er hemmeligheten bak karakterkortet å være konsekvent i arbeidet og å komme inn i et godt miljø.

DEL

Mandag i forrige uke mottok avgangselevene vitnemål, deretter gikk de ut i en velfortjent sommerferie.

Ett vitnemål skilte seg litt ekstra ut i mengden på Kjeller skole.

Det tilhører 16-åring og ungdomsskoleelev Filip Nilsen fra Lillestrøm, som kun har seksere på karakterkortet.

– Det var litt uforventet, for jeg gikk ikke inn for dette karaktersnittet tidlig på skoleåret. Det jeg så at jeg lå nærme an, tenkte jeg at det bare var å kjøre på, forteller Nilsen.

Motivasjonstips

Til tross for at karakterkortet med utelukkende seksere ikke var et langsiktig mål, forteller han å ha jobbet konsekvent de siste tre årene.

– Har du noen tips som kan bidra til gode karakterer?

– Jeg mener det er viktig å ikke satse på at man klarer å lære alt helt til slutt. I tillegg er det lettere å holde motivasjonen og få god hjelp om man kommer i et miljø med gode venner på skolen, sier han.

– Et annet tips er å følge godt med i timene. Pensum blir godt forklart der, så det er lettere å lære da med en lærer, enn å gjøre alt på egen hånd i ettertid, mener han.

Nilsen retter en takk til foreldrene sine, samt lærerne på Kjeller skole som han beskriver som både flinke og engasjerte.

Skal fortsette i samme stil

Nå har 16-åringen sommerferie, men forteller at han ikke skal slappe for mye av før høstsemesteret på videregående starter.

– Jeg har søkt meg til studiespesialiserende på Lillestrøm videregående skole. Jeg skal absolutt fortsette med hardt arbeid, jeg tenker det kan bli litt vanskeligere med noen nye fag til høsten.

– Har du nå et ønske om hva du vil bli?

– Jeg tenker å drive med noe som har med programmering og gjøre, for eksempel dataingeniør, svarer han.

(Saken fortsetter under bildet)

KARAKTERUTSKRIFT: Filip Nilsen og rektor ved Kjeller skole, Øyvind Rundtom.

KARAKTERUTSKRIFT: Filip Nilsen og rektor ved Kjeller skole, Øyvind Rundtom. Foto:

– Dette har du god grunn til å være stolt av, sier rektor ved Kjeller skole, Øyvind Rundtom til Filip Nilsen.

– Har dette skjedd tidligere?

– Jeg kan ikke huske at noen har fått full uttelling før, men flere har vært veldig nære tidligere, svarer rektoren.

– Dette kommer ikke av seg selv og det er veldig gøy å se noen oppnå et så godt resultat. Dette er først og fremst en elev som har jobbet hardt.

Gledes over resultatet

16-åringens resultater er noe skolen gledes over. Samtidig ønsker rektoren å trekke fram alle de andre elevene som også har jobbet hardt opp mot sommerferien.

– Alle skal være stolte, for det kan ligge vel så mye arbeid bak andre karakterer også. Alle elever er unike og det viktigste er at de kan ta ut potensialet sitt og slutte her med en følelse av at de har gjort sitt beste. Dette er et grunnlag med ti års skolegang som forhåpentligvis kommer godt med videre, sier Rundtom.

– Hva står bak slike resultat?

– Først og fremst er det elevene selv som gjør det, men det er også et samspill med lærere som vet hva som skal til og laget rundt elevene, deriblant de foresatte. Det er hardt arbeid fra mange, mener han.

Artikkeltags