Kjøpte fergebillett feil vei – mente tabben burde dekkes av forsikringsselskapet

Bare fantasien setter grenser for hva som kan komme inn av skademeldinger i løpet av en sommer. Noen prøver å få dekket operasjon til ny nese etter å ha «gått på trynet» og skadet seg.

DEL

En kunde var så lei seg fordi gebisset falt ut og ned i en grill og smeltet. En annen mente at ferien var fullstendig mislykket da han ikke hadde funnet drømmedamen på Kos.

– Hver sommer noen som prøver å få dekket skjønnhetsoperasjoner etter å ha «gått på trynet» og skadet seg. Ofte er det drømmen om en penere nese eller større bryster som lokker, forteller Arne Voll kommunikasjonssjef i Gjensidige i en pressemelding.

Han forteller at de fleste av sommerens mange reiseskader blir dekket under ordinære vilkår. Men noen av dem er av den litt mer spesielle sorten.

Inne imellom dukker det opp eventyrlige skademeldinger og forklaringer på hvorfor det gikk som det gikk.

Forsikringsselskapet mottar flere saker der kunder søker erstatning på grunn av at hotellet ligger langt vekke fra strand og sjø eller mangler basseng. Noen mener det var for varmt eller for kaldt. En kunde ville ha deler av ferien dekket på reiseforsikringen siden det var mange støyende barn ved bassenget. Han mente dette hadde ødelagt deler av ferien.

Morsomme krav og historier fra Gjensidige

  • En kar fikk frastjålet mobiltelefon av en dame på hovedgaten La Rambla i Barcelona. Han oppdaget det hele og sa fra til politiet. Da politiet visiterte henne viste det seg at dama hadde gjemt mobilen i trusen. Kundens forhold til den gamle mobilen hadde fått seg en brå knekk og han ville gjerne ha ny mobil på forsikringen.
  • En kunde hadde kjøpt billett med fergen mellom Danmark og Norge feil vei. Det var midt i sommerrushet og det var fullt, slik at bilen og familien ikke kom om bord. De måtte kjøpe ny billett til en senere avgang og mente reiseforsikringen burde dekke dette.
  • En dame var på besøk hos kjæresten sin. Om morgenen ble forsikringskunden fortalt av kjæresten at hunden hadde spist opp brillene hennes. I skademeldingen het det seg: Det har gått bra med hunden. Brillene var av merke Gucci, og hunden hadde tross alt fått seg et herremåltid.
  • Veps hadde bygd bol inni og ødela en gjenstand (Womanizer-‘leketøy for voksne) Kanskje litt på kanten, men likevel en morsom historie. Skaden ble ikke erstattet da reiseforsikringen ikke dekker skadeverk utført av insekter.
  • Henvendelse fra en yngre dame angående tyveri av en veske. Dette var en skulderveske som hang over skulderen. Mens hun sto i kø var det noen som klippet vesken av selve snora som går over skulderen. Hun merket ingen ting helt til hun skulle ta noe opp fra vesken og merket at den var vekk. Det var kun snora som hang igjen over skulderen.
  • Kunde meldte skade på trillekoffert. Håndtaket var ødelagt og han «måtte gå krokete til hotellet» het det i skademeldingen.
  • Familien hadde bestilt et rekkehus i ferien, men det viste det seg at det var masse løshunder som bråket til alle døgnets tider samt mange katter som også kom inn i huset. Dette var så ubehagelig at de ble nødt til å få leid seg ett nytt feriehus et annet sted. De søkte om erstatning for dobbeltbooking, men fikk avslag siden dette er et krav som må rettes mot bookingbyrået.
  • For varmt i Syden: Mor og datter hadde reist uspesifisert til en øy i Middelhavet og ville ha ny reise siden det var altfor varmt og de ikke hadde basseng ved hotellet. Hun mente det var uakseptabelt at hotellet ikke hadde basseng og at hele ferien var ødelagt.
  • Flere kunder melder tap av koffert på reise. Når forsikringsselskapet prøvde å rekonstruere et av kravene måtte man bruke flere store kofferter for å få plass til alt. Kundens koffert var av det mer moderate slaget.
  • Kunde hevdet å ha snublet på gaten i Spania og brukket nesen og måtte hasteopereres. Undersøkelser viste at dette var en planlagt kostbar skjønnhetsoperasjon ved et privat sykehus. Kunden fikk avslag og ble anmeldt til politiet.

Artikkeltags