Cherrox var Tore Hammervolds «baby» i årene han jobbet for fabrikken Viking i Askim. Nå er det solgt nærmere 7 millioner støvelpar på verdensbasis.ALLE FOTO: MARTE NORDAHL

Mannen bak verdenssuksessen: – Jeg sov med Cherrox på beina om nettene

På 60-tallet fikk oppfinneren Tore Hammervold en genial idé om en vanntett barnestøvel. Siden er det solgt nær 7 millioner Cherrox på verdensbasis.
Publisert

Helt siden 1960-tallet har Cherrox bidratt til å holde norske barn varme og tørre på føttene. For Tore Hammervold fra Skedsmokorset var Cherrox nærmest som en baby å regne i de årene har jobbet for fabrikken Viking i Askim.

– Det føltes som om jeg sov med Cherrox på beina om nettene. Notatblokken hadde jeg liggende på nattbordet i tilfelle jeg skulle få noen nye ideer, sier Hammervold, opprinnelig trønder.

Nå har han bodd på Skedsmokorset de siste 50 årene.

Forretninger i blodet

Tore Hammervold vokste opp med en gründer til far. Før krigen etablerte han er liten fabrikk hvor det fortrinnsvis ble produsert syltetøy, marmelade og essenser.

– Jeg husker godt forretningspraten rundt det ovale middagsbordet. Den ble nok betydelig for min forretningsforståelse senere i livet.

Etter at faren døde brått og uventet som 59-åringen, var det naturlig for Tore å overta fabrikken i Trondheim. Denne drev han i to år.

– Med en åpen dør inn i forretningsverdenen, la jeg planene om kjemistudier på hylla til fordel for studier på NHH i Bergen, forteller Tore entusiastisk.

Den populære barnestøvelen, en imitert skinnstøvel i plast, er varmforet og vanntett. Suksessen bak støvelen kan være at den er godt velegnet for norsk slapsevær.

Den populære barnestøvelen, en imitert skinnstøvel i plast, er varmforet og vanntett. Suksessen bak støvelen kan være at den er godt velegnet for norsk slapsevær.

Etter uteksaminering fra Handelshøyskolen i 1969, startet han altså med stor iver i ny jobb som markedsforsker i Viking i Askim. Det var da 1.500 ansatte i fottøydivisjonen, og Tore fikk etter hvert ansvar for produktutvikling.

Tore Hammervold forteller videre at Viking opplevde dårlige salgstall på det som var forløperen til Cherrox- Monoplax.

– Da sto valget mellom å gjøre et krafttak og utvikle støvelen eller legge ned fabrikken og selge. 15 millioner kroner sto på spill, noe som var svært mye penger den gangen.

– Det var et såkalt «katta i sekken»-kjøp

Det ble besluttet at Tore skulle sette i gang en markedsundersøkelse.

– Det tok ikke lang tid før jeg oppdaget at Monoplax hadde vesentlige tekniske mangler. Det var et såkalt «katta i sekken»-kjøp. Dermed fantes det ikke noe behov for noen markedsundersøkelse, fortsetter Tore.

Etter å ha fått klarsignal på framdriftsplanen, inngikk Tore Hammervold et samarbeid med den tyske designeren Otto Schneider og det som den gang var den dyktigste kjemiingeniøren i Norge. Resultatet ble en ny og populær barnestøvel.

Chevrox ble til Cherrox etter trusler om søksmål fra garvere som synes navnet var for likt skinntypen chevreau.

Chevrox ble til Cherrox etter trusler om søksmål fra garvere som synes navnet var for likt skinntypen chevreau.

– Etter mye kreativt arbeid for å finne et godt navn, gikk vi til slutt for en variant av navnet på en fin skinntype ved navn chevreau. Chevreau består av geiteskinn og okse, og navnet på den nye støvelen ble derav Cherrox, forteller oppfinneren.

En organisasjon med garvere (skinnpreparerere red.anm) truet imidlertid med søksmål da de mente navnet Chevrox minnet for mye om skinntypen Chevreau.

– På en jobbreise i Köln tok jeg meg en spasertur til Kölnerdomen. Da fikk jeg ideen om å bytte til navnet Cherrox, forteller Tore.

Umiddelbar suksess

Cherrox, som er en varmforet, vanntett, imitert skinnstøvel i plast, ble klargjort for salg i både Norge, Sverige, Danmark og Holland og la grunnlaget for det som nå er sju millioner solgte støvelpar på verdensbasis.

– Cherrox ble umiddelbart en suksess og førte til at vi fikk bygd en ny og mindre fabrikk i Askim, i tillegg til den eksisterende, forteller Tore.

Cherrox

  • Peter Mathias Rowde grunnla gummifabrikken Viking i Askim i 1920.
  • På den tiden produserte fabrikken kalosjer, men gikk senere over til støvler.
  • Takket være oppfinneren Tore Hammervold fra Skedsmokorset, så barnestøvlen Cherrox dagens lys i slutten av 1960- årene.
  • Det er solgt nærmere 7 millioner Cherrox på verdensbasis.
  • Produksjonen ble senere flyttet fra Otta til England på 1980-tallet og så videre til Slovakia i 2000 og deretter til Kina hvor produksjonen foregår den dag i dag under navnet Viking Thermo- støvler.
  • I 1990 fikk støvelen ny design av Sigrid Eckhoff. Navnet ble Cherrox Uno.
  • Cherrox Uno ble belønnet med Norsk Designråds klassikerpris for god design i 1999.
  • Barnestøvelen har vært stilt ut som et kunstuttrykk på The National Museum of Women in the Arts i Washington, D.C., samt på møbelmessen i Milano som en del av utstillingen Scandinavian DesignBeyond the Myth.

Kunsten ble så å markedsføre produktet på en best mulig måte.

–Vi fikk til mange gode reklameoppslag før jeg avsluttet mitt engasjement hos Viking.

Tore Hammervold og temaet hans forsøkte i tillegg også å lage Cherrox for voksne, men dette lyktes ikke på samme måte.

– Riktignok synes kona mi at støvlene var spesielt flotte i slapsevær, ler Tore fornøyd.

– Naturlig del av språket

Tore Hammervold mener Cherroxen ble en suksess først og fremst fordi den var vanntett -noe forløperen ikke var.

– I tillegg til å ha et godt og pent design med et varmende for på innsiden, var støvelen praktisk i slapseføre.

Oppfinneren synes det er artig at Cherrox i dag er implementert – og en naturlig del – av det norske språket. Han synes det er artig å mimre tilbake til tiden da den populære støvelen ble utviklet i Askim.

– Å få arbeide i et slik dynamisk fellesskap sammen med dyktige spesialister og en utmerket ledelse, det var det som inspirerte meg til å lage Cherrox.

- Den kopieres, men det ser vi på som et kompliment

Viking footwear AS har den siste måneden satt i gang «Viking-testere». Konseptet går ut på at barn, som melder seg på via Facebook-siden, får mulighet til å teste seks ulike sko fra Viking.

– Vi ønsker å skape engasjement blant kundene våre i sosiale medier, og ikke minst merkevaren. Vi ser at mange liker å teste og gi sin mening, sier Ida Fjell, Markedssjef i Viking til Romerikes Blad.

– Testen går veldig bra. Vi trekker ut ti testerbarn hver uke, og vi har begynt å få inn de første tilbakemeldingene. Vi gleder oss til å få inn flere morsomme kommentarer de neste uke, legger Fjell til.

Markedssjefen forteller videre at Viking ønsker å få svar på hva som er bra og hva som er negativt med skoene. Svarene brukes i den videre produktutviklingen av barnesko.

50 år neste år

Neste år kan Viking feire 50-årsjubileum for Cherrox-støvelen.

– Cherrox er en kjent merkevare som fortsatt står sterkt i Norge. Det at støvelen er enkel og kommer i friske farger som appellerer til barn, gjør den veldig populær, sier Fjell.

Viking selger også mye av støvelen i resten av Skandinavia.

– Siden skoen er lett å kopiere finnes det nå også mange andre varianter av skoen, men dette velger vi bare å se på som et kompliment.

Artikkeltags